Det är Sveriges Radios program Kaliber som avslöjar att de båda statliga verken fanns med på en bjudmiddag i samband med en mässa i Madrid i våras.
Middagen arrangerades av Saab som med stor sannolikhet skulle lägga ett bud i en stor upphandling som Luftfartsverket skulle göra av teknik till verkets planerade satsning att flygleda flera statliga flygplatser på distans, så kallad fjärrstyrd flygledning.
I sammanhanget kan det också konstateras att Luftfartsverket sedan i somras är minoritetsägare i det Saab-bolag som säljer tekniken. Experter inom förvaltningsrätt menar att det rent av kan vara brottsligt att myndigheterna lät sig bjudas.
– Det kan ju också vara olagligt i och med att det här kan sannolikt klassas som muta, både givande och tagande i den här situationen, säger Andrea Sundstrand i en kommentar i Kaliber. Hon är docent i offentlig rätt och expert på offentlig upphandling vid Stockholms universitet.
Och när det gäller Luftfartsverkets partnerskap med Saab och en stundande upphandling av ett system som det egna bolaget kan tänkas producera, säger hon så här till programmet:
– I den här situationen när Luftfartsverket ska göra den här upphandlingen så har de ju inte och ska inte ha en affärsrelation i den delen till en av de som eventuellt kan lämna anbud, även om de faktiskt äger en del av det, och det är ju det som det gäller att skilja på i upphandlingssituationen.
Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör på Luftfartsverket, anser inte att några fel har gjorts. Men i verkets egna instruktion står det att representation i samband med upphandlingar inte får förekomma om den som bjuder på måltiden är beroende av Luftfartsverkets beslut.
– Jag känner mig trygg i att vi har gjort rätt. Det här var en middag där inga diskussioner om avtal hölls och vi har bra riktlinjer som vi har följt, säger hon.
Det finns ingen risk att det sker en sammanblandning av rollerna när ni också har ett bolag ihop med Saab?
– Det ska det inte göra. Det är helt andra personer som jobbar med upphandling, säger hon.
Transportstyrelsen är den myndighet som ska granska och kontrollera misstankar om jäv, korruption och mutor. I en skriftlig kommentar till Östgöta Media svarar Transportstyrelsen så här om varför myndigheten deltog i middagen:
”Transportstyrelsen har en väldigt restriktiv policy gällande deltagande på denna typ av middagar rent generellt och deltar normalt inte på dem om det inte finns särskilda skäl. Vi kan acceptera en enstaka representationsmåltid om det är nödvändigt för att kunna lämna och inhämta information. Detta kräver dock chefens godkännande.”
Från Transportstyrelsen var det sjö- och luftfartsdirektören Ingrid Cherfils som deltog i middagen. Hennes avdelning ansvarar för de tillstånd som ges för fjärrstyrd flygledning, uppger Kaliber.
”I de här fallen gjordes bedömningen att det förväntades av Transportstyrelsen att vi skulle vara med på middagen och att det under middagen skulle bli tillfälle att fortsätta att redogöra för myndighetens arbete med tillstånd och regler. Men självklart ska vi i varje enskilt fall noggrant överväga om vi ska vara med vid den här typen av middagar utifrån vår roll som myndighet och syftet med vårt deltagande.”, skriver myndigheten i sitt svar till oss.
Upphandlingen är ännu inte avgjord. Det återstår att se vem som vinner den.
Fotnot: Middagen där ett hundratal inbjudna gäster som leverantörer och kunder deltog, beskrivs i inbjudningen som en ”exclusive VIP-dinner”. Vad varje ”kuvert” kostade vill inte Saab uppge.