Så ska Linköping satsa på klimatet

Ett helt nytt kommunalt bolag fokuserat på klimatkompensation. Det blir den största satsningen på klimat- och miljöområdet i Linköping de närmaste två åren.

Klimatsmart. Elias Aguirre (S) vill få fler att lämna bilen hemma. Lådcykeln funkar bra för storhandling. Nils Hillerbrand (MP) glömde dock hjälmen hemma.

Klimatsmart. Elias Aguirre (S) vill få fler att lämna bilen hemma. Lådcykeln funkar bra för storhandling. Nils Hillerbrand (MP) glömde dock hjälmen hemma.

Foto: Jeppe Gustafsson

Norrköping2015-10-12 15:00

Målet är ambitiöst satt: att Linköping ska vara koldioxidneutralt 2025. Att kommunen skulle sluta släppa ut koldioxid är dock en utopi, och enda sättet att uppnå neutralitet är därmed att kompensera för de utsläpp som görs. Nu tas ett första steg genom att ett nytt kommunalt bolag bildas, endast fokuserat på att klimatkompensera genom investeringar i förnyelsebar energi. Under 2016 avsätter kommunen 100 miljoner kronor som ett startkapital för det nya bolaget.

– Vi har en skyldighet mot nästa generation att intensifiera klimatarbetet. Vi har kapacitet att gå i bräschen och ta ansvar och då ska vi göra det, säger ansvariga kommunalrådet Nils Hillerbrand (MP).

Aktiekapitalet på 100 miljoner kronor beräknas räcka till att starta 4-5 vindkraftverk, vilket i sin tur skulle kunna täcka hushållselen i drygt hälften av Linköpings lägenheter. Det låter mycket, men tidigare beräkningar har visat att en koldioxidneutral kommun skulle behöva en investering i motsvarande 300 vindkraftverk för att bli verklighet. Och olika beräkningar har visat på investeringssummor mellan 5 och 6,5 miljarder kronor.

Flera satsningar

– Med kraftigare vindkraftverk skulle det räcka med 100-150 vindkraftverk, säger Nils Hillerbrand, men är medveten om att 100 miljoner kronor inte förslår i sig.

– Tidigare har det knappt gjorts någonting, så det här är ändå en rivstart och ett rejält avstamp. Utväxlingen blir mer än 100 miljoner kronor. Det är aktiekapitalet, och sen brukar man låna upp mer pengar.

Men det är knappt tio år kvar till 2025. Är det rimligt att nå målet?

– Jag tror att det är rimligt. Absolut.

I samarbete med samhällsbyggnadskontoret görs flera satsningar inom klimat- och miljöområdet i budgeten för de kommande två åren. Politikerna har konstaterat att det fortfarande är biltrafiken som ökar i kommunen, och inte cykling eller kollektivtrafik.

– Vi har varit en cykelstad men tappat det. Nu är det dags att ta tillbaka täten, säger Elias Aguirre (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

110 miljoner kronor läggs på att främja cyklismen i kommunen. Där ingår satsningar på ny cykelparkering vid resecentrum, expresscykelvägar och nya cykelstråk längs Stångån.

Fokus på avlopp

Kommunen satsar också på miljöarbete i form av ökat fokus på vatten och avlopp och förorenad mark.

– Vi har 6 000 avlopp i Linköping, och 3 000 av dem är inte genomgångna, säger Nils Hillerbrand.

Fler satsningar på klimat- och miljöområdet:

Så kallat mobility management, för att påverka kommuninvånarnas resebeteenden i en mer hållbar riktning.

Inrättandet av en distributionscentral för att samordna varutransporter till kommunala verksamheter.

28 miljoner kronor som en öronmärkt engångssumma för att användas till olika satsningar inom klimat- och miljöområdet, som kompetensutveckling och satsning på giftfri miljö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!