Efter att oppositionsrådet Sophia Jarl (M) avslöjat att Norrköpings kommun ska satsa 2,7 miljarder kronor på bygget av den nya centralstationen präglades torsdagens pressträff, med representanter från kommunen, oppositionen och Trafikverket, vid Resecentrum av frågor kring ekonomin. Siffror kastades hit och dit.
Fokus hamnade på hur den här miljardinvesteringen – den största hittills i Norrköpings historia – kommer att påverka kommunens övriga verksamheter som skola, vård och omsorg. Kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S) sade flera gånger om att det inte kommer att bli några sparkrav, på exempelvis undersköterskor.
– Vi ska inte skära eller spara någon annanstans. Det behövs inte någon skattehöjning. Vi har en stark ekonomi i grunden, säger Olle Vikmång.
I december 2020 fattade kommunfullmäktige beslut om att den nya centralstationen ska ligga i ett upphöjt läge i stället för på marken. Det innebär en merkostnad för kommunen. Det avtal som man nu ingått med Trafikverket landar på totalt 3,6 miljarder kronor, där Trafikverket står för 900 miljoner och Norrköpings kommun för resten.
De 2,7 miljarderna läggs på resultatet för 2022, vilket gör att kommunen kommer att göra ett jätteunderskott i år.
– Men det är ju bara en redovisningsteknisk lösning. Jag ser samma sak som Olle. Jag är inte särskilt oroad över att det här kommer att påverka driften. Vi kommer att se kostnaderna och vi behöver förhålla oss till dem, men vi kommer också att få intäkter här, säger Sophia Jarl.
Det råder, som ni kanske redan förstått, stor politisk enighet i den här frågan.
– Vi behöver göra det av flera skäl. Främst för framtidens infrastruktur. Vi räknar med att nyttorna överstiger kostnaderna. Det är ett stort åtagande som vi gör för framtida generationer, men det kommer att bli en väldigt god affär för våra skattebetalare, säger Sophia Jarl.
Intäkterna i samband med miljardinvesteringen kommer bland annat från markförsäljning. Att bygga nya centralstationen i ett upphöjt läge ger kommunen bättre möjligheter att kunna sälja mark till exploatörer jämfört med om den skulle byggas i marknivå. Även ökade skatteintäkter ska finansiera satsningen.
– Varför är det här så viktigt? Jo, jobb, jobb och jobb. Det kommer att skapas mängder av arbetstillfällen. Under själva produktionen och byggnationen kommer de som jobbar med det att äta, bo och handla i Norrköping, säger Olle Vikmång.
– När det väl är klart har vi en stadsutveckling där Norrköping kommer att växa. Privat och offentlig service kommer att ge fler arbetstillfällen. När restiden till Stockholm kommer att bli kortare blir det lättare att bo kvar i Norrköping och jobba i Stockholm, på så vis stärker vi också skattekassan.
Avtalet innebär också att Trafikverket går med på att dra av 370 miljoner kronor för så kallade nyttor som staten ser som positiva, exempelvis kortare restid och lägre kostnader för markarbeten i samband med byggandet av nya centralstationen. De två parterna har dessutom kommit överens om att kommunen ska betala 15 procent (i dagsläget 360 miljoner) av byggherrekostnaderna – det vill säga samtliga kostnader för byggprocessens alla aktiviteter fram till att en byggnad eller en anläggning är färdig att tas i bruk.
Ekonomiska avvikelser i samband med kommunala investeringar har blivit en het fråga den senaste tiden. Mot den bakgrunden gladde en sak kanske framförallt Sophia Jarl. I avtalet för den nya centralstationen finns en trappmodell som går ut på att ju större avvikelse gentemot budget, desto större ansvar får Trafikverket ta för ökade kostnader.
Båda parter har även möjlighet att säga upp avtalet vid tre definierade kontrollpunkter. Den första är redan till hösten 2022, de övriga sker 2024/2025 och 2026.
– Det finns nu tre tillfällen där vi i kommunen får vara med och gå igenom finansieringen och där vi har möjlighet att bryta avtalet om kostnaderna drar iväg. Vi politiker får på så vis en mer aktiv roll, säger Sophia Jarl.
Om avtalet klubbas igenom på kommunfullmäktige i juni kan detaljplanearbetet dra igång redan till hösten.
– Då, äntligen, blir det lite mer konkret. Norrköpingsborna kan få ta del av planerna och komma med synpunkter vid samråd, säger samhällsbyggnadsdirektören Anna Selander.
Första spadtaget till den nya centralstationen beräknas dock tas först någon gång under åren 2027–2029.