Så räddar hamnen julhandeln trots bristen till havs

Det råder stor brist på containrar i den globala sjöfarten. Norrköpings hamn har ändå klarat sig ganska bra. Något som kan rädda julen.

Containerfartyget MSC Kayla har anlöpt Norrköpings hamn. Att det kom på fel dag kan ses som ett tecken på att den globala sjöfarten inte fungerar helt för tillfället när containerbristen är akut.

Containerfartyget MSC Kayla har anlöpt Norrköpings hamn. Att det kom på fel dag kan ses som ett tecken på att den globala sjöfarten inte fungerar helt för tillfället när containerbristen är akut.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2021-11-23 08:00

Containerfartyget MSC Kayla anlöper Norrköpings hamn vid lunchtid på torsdagen för att både lossa och lasta. Vackert så. Det är bara en detalj. Det skulle ha kommit redan på söndagen. Några dagar tidigare alltså. Man behöver inte ge sig längre ut på världshaven än till Pampusterminalen, längst in i Bråviken, för att få en bild av hur den akuta containerbristen stökat till det för den internationella sjöfarten och, i förlängningen, den globala handeln.

I världen, i Norrköping.

Ett, i normala fall, väl fungerande globalt system till sjöss har plötsligt rubbats och rederierna har svårt att hålla de tajta tidtabellerna för sina fartyg när bristen på containrar nu är akut. "Containergeddon", som det har kallats i branschen.

I svensk press har det varnats för att julhandeln kan påverkas när varor från framförallt Kina och övriga Asien inte hinner nå europeiska hamnar i tid.

undefined
Norrköpings hamn klarar sig förhållandevis bra i tider av containerbrist, konstaterar Magnus Grimhed (till vänster) och Ola Hjärtström.

– I grunden har vi bra balans i hamnen. Både när det gäller import och export. Samtidigt är det en global kris som alla i branschen pratar om just nu. I det sammanhanget är Östergötland och vår region ingen isolerad del av världen. Även vi är en del av störningarna, konstaterar Magnus Grimhed, försäljningschef i Norrköpings hamn AB.

– Vi sitter alla i samma båt, om uttrycket tillåts.

undefined
Ingen brist på containrar här.

Containerbristen och andra flaskhalsar påverkar både detaljhandeln och industrin i hela världen. Under pandemins första tid stängde hamnar, terminaler och transporthubbar världen över snabbt ned. Inte minst i Asien. Nu har tempot på den globala konsumtionen tagit fart på allvar igen. Den snabba ökningen har skapat en skriande brist på containrar. De finns, sägs det förvisso, men oftast på fel plats.

Dessutom, vilket också har bidragit till containerbristen, har flera rederier koncentrerat sina flottor till de mest populära och lönsamma rutterna – de som länkar Asien med Europa och Nordamerika. Leveranstiderna har ökat. TT Nyhetsbyrån konstaterade i september att leveranstiden för en container från Shanghai till Chicago – ett riktmärke för global frakt – har ökat under året, till 72 dygn. Normalt brukar den ligga på 32 dygn.

undefined
Containerfartyget MSC Kayla har anlöpt Norrköpings hamn. Att det kom på fel dag kan ses som ett tecken på att den globala sjöfarten inte fungerar helt för tillfället när containerbristen är akut.

– Man har alltid tagit för givet att det här ska fungera. Det gör det i normala fall. Men för 18–20 månader sedan drogs det i handbromsen världen över som en följd av pandemin. Ingen visste vad som skulle hända. Tillverkningen av varor upphörde, beställningarna slutade komma och utan varor att frakta ställde rederierna in sina turer, säger Magnus Grimhed.

– Det var en riktig tvärnit. Men sedan blev det en rivstart igen. Varken containrar eller fartyg var där de skulle vara. Oredan i systemet uppstod. Vi märker det själva. De anlöpande fartygen har svårt att hålla sina tidtabeller, aviserar en viss dag men kommer en annan. Samma sak med lasten. De kan ange ett visst antal containrar ombord, som sedan inte stämmer. Söndag kan bli torsdag och 400 containrar kan i stället bli 850. Det är en ny situation för oss och vi får vara både töjband och krockkudde.

undefined
Lastning i fören och lossning i aktern. MSC Kayla får en effektiv behandling i Norrköpings hamn för att slippa ligga vid kaj längre än nödvändigt.

Ändå har Norrköpings hamn klarat sig förhållandevis bra. Den traditionellt jämna balansen mellan export och import i Sverige har underlättat och Norrköping är den svenska containerhamn som noterat den största ökningen sett till hanterad volym under 2021 års sex första månader. Ökningen ligger på 19 procent.

– Vi har ett väl fungerande näringsliv i regionen. Det bidrar till en bra balans av gods i våra lager. Både när gäller import och export. Det är den primära anledningen till vår ökning. Vi vill undvika att fartyg ska gå tomma till eller från oss, konstaterar Ola Hjärtström, marknadschef för Norrköpings hamn.

– Under den här perioden har vår position som en mötesplats blivit extra viktig. Det är inte vi som gör affärerna. Men vi sammanför kunder som i sin tur kan bli viktiga för varandra. En samverkande kraft. Ambitionen inom bolaget är att kunna ta rollen på ett bra sätt. Det tycker jag att vi har lyckats med och det har hjälpt oss under den här perioden.

undefined
Containerfartyget MSC Kayla på väg genom Bråviken mot Pampusterminalen.

Och så var det detta med de försenade julklapparna.

Tomt hot eller bister verklighet?

– Det beror nog på vad som står på önskelistan, säger Ola Hjärtström.

– Skulle inte julklapparna komma fram i tid beror det nog inte bara på "Containergeddon". Globala försörjningskedjor är komplexa och det är inte bara transporterna som är trassliga just nu. Sedan ska man ju ha varit snäll också, men det är ju en annan fråga, fyller Magnus Grimhed i.

Norrköpings hamn

TEU (Twenty-foot equivalent unit) är ett mått på hur många containrar med längd 20 fot (6,10 meter), bredd 8 fot (2,44 meter), höjd 8,6 fot (2,59 meter) ett fartyg kan lasta eller vilken volym som passerar igenom en hamn. I dag är oftast en container 40 fot (FEU), vilket motsvarar två TEU.

I Norrköpings hamn passerade 60 570 TEU under första halvåret 2021. Att jämföras med Göteborg, Sveriges största containerhamn, med 409 894 TEU. Även hamnarna i Gävle och Helsingborg hanterade större volymer.

Karta: Pampusterminalen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!