För ett år sedan var Ostlänkens dragning mellan Loddby och Stavsjö ute på samråd, vilket innebar att allmänhet och myndigheter fick lämna synpunkter på förslaget. Nu vill Trafikverket ha ett kompletterande samråd för den aktuella sträckan.
En hel del kvarstår av ursprungsförslaget. Men när synpunkterna har kommit in har man kunnat konstatera att en del förändringar behöver göras. Exempelvis har hur Loddby samhälle påverkas lyfts ur materialet.
– Det stämmer. Nytt är bland annat har den södra plangränsen för sträckan Stavsjö–Loddby flyttats norrut., säger Daniel Palm, huvudprojektledare inom projekt Ostlänken hos Trafikverket.
Tidigare har det varit så att hur Loddby påverkas har ingått i två olika järnvägsplaner (alltså planer för hur järnvägen ska dras). Det har varit Loddby–Stavsjö och Loddby–Klinga. Men då har man kunnat konstatera att det blir svårt för exempelvis Loddbyborna att få en helhetsbild av hur de kommer att påverkas. Nu flyttas frågor kring Loddby och hur samhället påverkas till ett senare samråd.
– Med det här hoppas vi att det blir lättare för inblandade att se och kunna ha åsikter om hur de påverkas, säger Daniel Palm.
Om man lämnade synpunkter vid förra samrådet. Behöver man då lämna in synpunkter igen?
– Om man anser att ens synpunkter inte har blivit riktigt behandlade så är man välkommen att ta upp dem igen. Vi beaktar samtliga inkomna synpunkter oberoende av när de kommit in, säger han.
Det finns fler nyheter i underlaget som allmänheten nu ska få tycka till om.
– Nytt är också att vi ser att det kommer att behöva större ytor för att kunna genomföra bygget. Vi kommer också behöva bygga fler arbetsvägar som ska kunna hantera trafiken som behövs för att bygga sträckan, säger han.
Han säger att det nya förslaget kan komma att påverka boende, företag och trafikanter på ett sätt som inte var aktuellt tidigare.
– Med fler arbetsytor på nya stället jämfört med förra samrådet så behövs nya arbetsvägar till dessa. De nya arbetsvägarna kan hamna nära eller direkt påverka nya fastigheter som tidigare ej var berörda. De nya arbetsvägarna kan även komma att gå längs nya befintliga vägar som då påverkas när det gäller trafiken.
Sista dag för synpunkter är 23 februari. Daniel Palm beräknar att planeringen av byggstart för delsträckan har blivit sju till åtta månader försenad av justeringarna.