Projektet blir dubbelt så dyrt – kostar kommunen 47 miljoner

Från 22,4 till 47,5 miljoner – vilket motsvarar en ökad kostnad för kommunen med nästan en miljon om året de kommande 19 åren. Så blir prislappen när budgetramen för den nya gång- och cykelvägen ska utökas.

För att Marby ska fortsätta att utvecklas krävs förbättringar av trafiksäkerheten. En ny gång- och cykelväg längs med södra Djurövägen skulle åtgärda trafiksäkerhetsbristen.

För att Marby ska fortsätta att utvecklas krävs förbättringar av trafiksäkerheten. En ny gång- och cykelväg längs med södra Djurövägen skulle åtgärda trafiksäkerhetsbristen.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-08-17 05:00

Nyheten i korthet

  • Kostnaden för den nya gång- och cykelvägen längs Djurövägen har mer än fördubblats, från 22,4 miljoner 2020 till en beräknad kostnad av 47,5 miljoner kronor.
  • Den kraftiga kostnadsökningen förklaras av samhällsplaneringsnämndens ordförande, Tomas Tekmen (KD), främst med indexreglering. Trots kommunens underskott anser Tekmen att projektet är ett krav från länsstyrelsen och därför inte kan skjutas upp.
  • Beslut om att ta förslaget om en utökad budgetram vidare till kommunfullmäktige togs den 13 augusti. Om den utökade budgeten godkänns, kan en upphandlingsprocess för cykelvägsprojektet starta.

Det är en saftig prishöjning vi ser för den nya gång och cykelvägen längs Djurövägen ut till Marby. 2020 bedömdes projektet kosta kommunen 22,4 miljoner kronor – fyra år senare ligger prognosen på 47,5 miljoner.

Budgetramen ska utökas med 0,9 miljoner kronor varje år under de kommande 19 åren.

– Jag förstår att man reagerar, det är en kraftig ökning. Den kan främst kopplas till den indexreglering som måste göra, den står för minst 50 procent av de ökade kostnaderna, säger samhällsplaneringsnämndens ordförande Tomas Tekmen (KD) och syftar på de kostnadsförändringar man måste ta hänsyn till för den aktuella entreprenaden.

Med tanke på kommunens underskott och andra besparingar, hur ser ni på att det här projektet blir dubbelt så dyrt jämfört med vad det beräknades bli 2020?

– Det här är ett krav från länsstyrelsen, det går inte att rucka på. Hade det bara varit upp till oss i kommunen hade vi nog tagit en funderare.

undefined
"Det här är ett krav från länsstyrelsen, det går inte att rucka på. Hade det bara varit upp till oss i kommunen hade vi nog tagit en funderare", säger Tomas Tekmen (KD), ordförande samhällsplaneringsnämnden.

Enligt länsstyrelsen är en trafiksäker cykelväg längs Djurövägen en förutsättning för att detaljplanerna för utveckling i Marby, Unnerstad och Sidus ska kunna fastställas. Länsstyrelsen kräver därmed "förbättringar av trafiksäkerheten längs Djurövägen".

När samhällsplaneringsnämnden sammanträdde den 13 augusti beslutade man att ta förslaget om en utökad budgetram vidare till kommunfullmäktige den 26 augusti.

– Det var en enig nämnd. Vi tror fortfarande på att utveckla Marbyområdet och så står det ju också i den nuvarande översiktsplanen.

Det som även talar för att förslaget klubbas igenom av de förtroendevalda i fullmäktige är att kommunen redan lagt elva miljoner kronor på det här projektet, som är bortkastade om man säger nej.

undefined
Enligt länsstyrelsen är en trafiksäker cykelväg längs Djurövägen en förutsättning för att detalplanerna för utveckling i Marby, Unnerstad och Sidus ska kunna fastställas.

Till nackdelarna hör dock att kommunen måste pausa andra planerade infrastrukturprojekt. De som nämns i förslaget är bland annat så kallade trimningsåtgärder (för att göra trafiken säkrare, mer effektiv och hållbar) i befintligt gång- och cykelnät. Dessutom föreslås ras- och skredåtgärder vid Torshag att utgå.

– De projekt som föreslås att pausas är ännu inte planerade och när det gäller Torshag har vi redan koll på det. Stabilitetsutredningar visar att det inte finns något åtgärdsbehov i området.

Vad händer nu?

– Cykelvägsprojektet till Marby är pausat. Går den utökade budgeten igenom på kommunfullmäktige, kan vi köra igång med en upphandlingsprocess.

Karta: Djurövägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!