Trafikverket om avtalet: "En väldigt stor milstolpe"

900 miljoner kronor blir Trafikverkets del av det upphöjda stationsläge som Ostlänken får i Norrköping. "Det här är en väldigt stor milstolpe och helt nödvändigt för att vi ska komma vidare i vår gemensamma planering", säger Fredrik Brokvist, planeringschef, nya stambanor på Trafikverket.

"VI har haft ett gott samarbete och hårda förhandlingar", säger kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S) om det medfinansieringsvtal som förhandlats fram med Trafikverkets planeringschef nya stambanor Fredrik Broqvist (t v).

"VI har haft ett gott samarbete och hårda förhandlingar", säger kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S) om det medfinansieringsvtal som förhandlats fram med Trafikverkets planeringschef nya stambanor Fredrik Broqvist (t v).

Foto: Micke Pihlblad

Norrköping2022-05-05 18:30

Medfinansieringsavtalet med Norrköpings kommun gör att förverkligandet av det stora järnvägsbygget närmar sig en faktisk byggstart. Några tvivel om att Ostlänken kommer att bli av finns inte hos Trafikverkets planeringschef för nya stambanor.

 – Järnvägsplanearbetet pågår för fullt på hela sträckan och egentligen har vi redan tagit Kardonbanan i drift, vilket var en av förutsättningarna för att vi skulle kunna göra det här. Vi startar upp produktionen av den nya godsbangården under året, vilket också är en förutsättning, säger Fredrik Brokvist.

– Nu finns möjligheter att ta i frågor som vi inte kunnat ta tidigare. Vi har förberett så mycket vi har kunnat utan vetskap om exakt hur lösningen ska se ut. Längre har vi inte kunnat komma utan att det finns ett beslut. Nu äntligen kan vi börja dra i de frågorna tillsammans med kommunen.

Han påpekar också att Ostlänken finns med i den nuvarande nationella infrastrukturplanen. I Trafikverkets förslag till nationell plan fram till 2033 finns 68 miljarder kronor med för planplaneringen för Ostlänken.

Norrköpings kommun beslutar formellt om avtalet vid kommunfullmäktige i juni. Även Trafikverket ska godkänna det nya avtalet.

– Väldigt mycket av principerna i avtalet har vi självklart förankrat under hand med Trafikverkets ledning. Nu handlar det mer om detaljnivåer. Vi ska ha en dragning med vår generaldirektör i mitten av maj och därefter kommer han ha möjlighet att skriva på avtalet. Principiellt känner vi oss väldigt nöjda med den lösning vi har tagit fram, säger Fredrik Brokvist.

Hur ser fortsättningen ut ur Norrköping ut, är den sju kilometer långa tunneln realistisk?

– O ja, den är lång och stor och tunnlar är alltid komplexa, men vad vi känner till i dag finns inga större tekniska problem. Vi vet att tunnelpåslaget ut från Norrköping innehåller lite sämre bergkvalitet och lite lägre bergtäckning, men det är känd materia för oss och det jobbar vi på att ta fram lösningar för.

Även genom Kolmården planeras en tunnel, åtta kilometer lång.

– Där har vi en del känsliga vattendrag att ta hänsyn till. Vi kommer vara väldigt noggranna och ta fram all kunskap innan förslag till lösningar. I dagsläget känner jag ingen oro för tunnelverksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!