Ovisst öde för husbåten Kolbjörn

Sugen på ett husbåtsprojekt? Den anrika bogserbåten Kolbjörn kan bli din för rena vrakpriset. "Det vore synd om vi måste skrota båten", säger säljarna Mattias Johansson och Patrik Hallqvist.

Den gamla bogserbåten Kolbjörn  var en gång flaggskeppet hos Rederi Wilhelmina i Kramfors och fungerade även som isbrytare vintertid

Den gamla bogserbåten Kolbjörn var en gång flaggskeppet hos Rederi Wilhelmina i Kramfors och fungerade även som isbrytare vintertid

Foto: Micke Pihlblad

Norrköping2023-08-20 18:00

"Något för den händige", brukar det heta på mäklarspråk och det stämmer bra när det gäller Kolbjörn, en ombyggd drygt 100 år gammal bogserbåt som fungerat som husbåt sedan 90-talet.

Sedan 1998 har Kolbjörn legat i Norrköping och för 100 000 kronor kan den bli din. Då får du 140 kvadratmeter inredd boyta och minst lika mycket till som kan inredas efter tyckte, smak och valfri arbetsinsats.

– Den är ju faktiskt full beboelig som den är och har också använts som husbåt under många år, säger Patrik Hallqvist som tillsammans med Mattias Johansson försöker sälja Kolbjörn.

undefined
Salongen i det som från början var styrhytten i bogserbåten.
undefined
"Det vore väldigt synd om den skrotades och vi vill ju helst att den ska få leva vidare", säger Mattias Johansson om Kolbjörns framtida öde.

Det finns dock, förstås, en baksida. Motorn fungerar inte och är delvis borttagen. Är du spekulant måste du fixa bogsering av den 200 ton tunga och 31 meter långa båten och du måste hitta en ny kajplats för Kolbjörn med ett djup på minst 3,60 meter. Lägg till ett omfattande slip- och blästringsarbete, målning och diverse fix invändigt så förstår man att det är en projekt för en riktig husbåtsentusiast med mycket tid. Och pengar.

undefined
Kolbjörn ligger förtöjd vid Slottshagen men en köpare måste hitta en ny kajplats. Den byggdes 1917och fungerade som bogserbåt och isbrytare fram till 1984.

Intresset har ändå varit stort. När den första gången lades ut på Blocket fick annonsen på någon dag över 17 000 visningar och många har hört av sig och även tittat på Kolbjörn.

– Fast det är få som är seriösa och vi börjar tröttna på folk som säger att de är intresserade och sedan aldrig hör av sig, säger Patrik Hallqvist.

undefined
"I grund och botten är det ju en fin båt som går att fixa för den som kan", säger Mattias Johansson som tillsammans med Patrik Hallqvist försöker sälja Kolbjörn.
undefined
Det finns cirka 140 kvadratmeter inredd boyta med bland annat två stora sovrum.

Alternativet är att sälja båten till någon som vill skrota den. Enbart skrotvärdet lär komma upp i utgångspriset.

– Då handlar det ju om att nån kan stycka upp båten. Det vore väldigt synd om den skrotades och vi vill ju helst att den ska få leva vidare. Den har en lång historia. I grund och botten är det ju en fin båt som går att fixa för den som kan. 

Bland båtentusiaster är Kolbjörns historia väldokumenterad. På sajten Tugboatlars finns historien samlad. Kolbjörn byggdes 1917 och var en välkänd bogserbåt på timmertraden utmed Norrlandskusten och ägdes av Rederi Wilhelmina AB i Kramfors. Som bolagets flaggskepp användes Kolbjörn nästan uteslutande till havsbogsering på sommaren och isbrytning på vintern. 1984 tog isbrytandet knäcken på Kolbjörn som fick motorhaveri utanför Piteå.

Sedan följde ett liv i glömska och båten hamnade i slutet av 80-talet i Stockholm och användes bland annat som husbåt.

– Det går mycket rykten om tiden i Stockholm. Det sägs att den användes som strippklubb och bordell, säger Mattias Johansson.

undefined
Den gamla styrhytten är omgjord till salong med vad man på mäklarspråk kan beskriva som generösa umgängesytor.
undefined
Bogserbåten Kolbjörn är ett husbåtsprojekt för den med mycket tid och en hel del pengar. En fördel att inte ha tummen mitt i handen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!