Maria Svensson har bott på Stenkullen i hela sitt liv. Det pampiga stenhuset invid E4:an är både ett hotell och ett hem. Här har tiden stått stilla och här lever Maria tillsammans med sin hund. Hundarna har växlat genom åren. De heter alltid Kitha och är alltid en Sankt Bernhardshund. Nu är det Kitha den femte.
När Maria var nio år byggdes E4:an genom trädgården. I många år har hon vetat om att hon kommer att få ännu en infrastrukturled över sin mark. Ostlänken ska dras i en tunnel genom i Kolmården och mynna ut i hennes fruktträdgård.
Enligt Trafikverkets planering kommer järnvägsplanen för den delen av Ostlänken att vinna laga kraft 2023. Efter det kommer Trafikverket att lösa in mark där järnvägen ska gå. Men Maria vill inte vänta. Hon har ansökt om att bli inlöst i förtid, för att hinna ha glädje av pengarna.
– Det var två personer från Trafikverket här i november. De pratade i två timmar, men det var bara samma gamla skåpmat. De sa att de har bestämt att marken ska lösas in 2023. Men om de har bestämt det, varför kan de inte lösa in mig direkt? Jag vet ju inte hur jag mår om två år, säger Maria Svensson.
Hon hör av sig för att hon är förbannad. Efter besöket kom ett brev om att hon ska skicka in ett läkarintyg som visar hur hennes allmänna hälsotillstånd är.
– Jag tycker att det är cyniskt. Ja, det är fruktansvärt, säger hon.
Hon tolkar brevet som att Trafikverket undrar hur länge till hon kommer att leva. Hon har inga arvingar.
– Jag har ont i knän och höfter, det berättade jag för Trafikverket när de var här. Smärtan gör att jag inte kan arbeta så mycket. Jag blev 65 år i april och har tagit ut garantipension. Jag får 6 056 kronor att leva på. Om jag blev inlöst skulle jag kunna arbeta mindre och bara ta emot några sällskap på somrarna, om jag vill det.
Hotellverksamheten hjälper upp ekonomin. Hon har haft bra beläggning trots pandemin.
– Jag var covidanpassad sedan innan eftersom jag bara tar emot ett sällskap åt gången.
Maria Svensson har levt med planerna på Ostlänken i över 30 år. För två år sedan fick hon definitivt besked om att Ostlänken ska gå över hennes mark. Ett beslut som hon inte kan påverka.
– Det är den lilla människan mot den stora staten. Man är helt maktlös, säger hon.
Jonas Glaumann är markförhandlare på Trafikverket och en av dem som besökte Maria Svensson i november. Han säger att det är helt frivilligt om man vill skicka in läkarintyg, det är inget som Trafikverket kräver.
– Eftersom hon har ansökt om att få bli inlöst i förtid behöver vi göra en utredning. Ett läkarintyg kan användas som ett av flera underlag för att visa om man har särskilda skäl till att bli inlöst i förtid, säger han.
Om man inte skickar in, påverkar det på något sätt?
– Det kan ju påverka, det beror ju på vad man har angett för skäl. Vi har bett att hon ska specificera sina skäl lite tydligare än vad hon har skrivit i sin ansökan, säger Jonas Glaumann.
Särskilda skäl för att bli inlöst i förtid kan vara medicinska skäl, skilsmässa eller dödsfall. Trafikverket har en restriktiv hållning till förtida inlösning.
Kan du förstå att det kan uppfattas som cyniskt att fråga om läkarintyg?
– Det kan jag inte svara på. Vi behöver så bra underlag som det bara går för att ta rätt beslut enligt gällande lagstiftning. Om man har ett sådant underlag så får man gärna delge oss.