Tidigare använde bland andra ICA Maxi Matvaran som samarbetspartner, men från 16 september har ICA sagt upp samarbetet med Matvaran.
– Vi använder nu ICA:s egen plattform online, säger ICA Maxis vd Nicklas Andersson. När MatHem övertog Matvaran, som skapats av webbutvecklarna Carl-Johan Bredenholt och Fredrik Rynell i Norrköping, uppstod en juridisk tvist kring ICA-butikernas kundregister som nu har lösts. Från ICA-butikerna uppskattades inte att kundregistren medföljde till konkurrenten Mathem.
– Våra kunder tror att det är vi som packar ihop varorna och blir förvånade när de får höra att det är ett företag i Stockholm som levererar, säger Nicklas Andersson.
Han bedömer att näthandeln utgör tre-fyra procent av ICA Maxis totala omsättning, som 2014 var drygt 384 miljoner kronor.
– Vi har mycket försäljning via företag och levererar till deras lunchrum. Det är också många dagis, äldreboenden och gruppboenden som handlar via nätet, säger Nicklas Andersson.
Varje enskild ICA-butik bestämmer hur e-maten levereras. Somliga butiker erbjuder upphämtning i butik, men även leveranser till kunderna.
Hemleverans av mat har blivit en växande marknad. I fjol omsatte MatHem, som grundades av Tomas Kull – med rötter i Norrköping – nära 450 miljoner kronor. En ökning med 80 procent sedan 2013. Hela e-matmarknaden i Sverige, där MatHem ligger i täten, hade i fjol en tillväxt på 40 procent.
Det betyder att MatHem anställer många medarbetare, däribland leveransansavriga utförsäljare som sköter kundkontakter och leveranser i bland annat Norrköping.
– Vi är en väldigt personalintensiv industri. Om övriga livsmedelshandeln har en anställd per tio miljoner i omsättning, så har vi en anställd för varje miljon vi omsätter, säger Tomas Kull.
MatHem, som samarbetar med grossisten Dagab, har öppnat en depå i Norrköping. Därifrån levereras livsmedel till nätkunder i Norrköping, Linköping och Motala med omnejd.
– Maten är kyltempererad hela vägen till hushållet. Frukt och grönt hanteras i våra kylrum med specialutbildad personal som plockar med handskar, säger Tomas Kull.
– Men vi köper mycket direkt från gårdar, bland annat i Norrköping, säger Tomas Kull och nämner att kundkretsen består av barnfamiljer, äldre som har svårt att ta sig till butiken och yngre som växt upp med datorer och e-handel.