Nytt förslag: Ingen station inne i Norrköping

Ostlänken kan komma att dras utanför Norrköpings stadskärna om Trafikverkets nya besparingsförslag går igenom. Men Olle Vikmång (S) känner ingen oro. "Det är fortfarande ursprungsalternativet som gäller" säger han.

De fyra förslagen som Trafikverket lämnat påverkar Ostlänken, och skulle innebära att stationen i Norrköping läggs utanför stan.

De fyra förslagen som Trafikverket lämnat påverkar Ostlänken, och skulle innebära att stationen i Norrköping läggs utanför stan.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2021-03-01 16:53

I juni förra året gav regeringen Trafikverket i uppdrag att räkna på en minskad budget för nya stambanor avsedd för höghastighetståg. 

Nu ligger sparförlaget klart, med fyra olika alternativ, som beräknas kosta 150, 200, 220 och 235 miljarder kronor. Samtliga förslag påverkar Ostlänken, som enligt tidigare beslut ska börja byggas 2024 på sträckan Järna - Linköping med centrala stationslägen.

Men samtliga fyra förslag innebär att stoppet i Norrköping blir utanför stadskärnan. Tvärtemot det som kommunen kalkylerat med.  Och, som enligt kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S), fortfarande är det som gäller.

– Beslutet kring Ostlänken är redan fattat. Det är fortfarande ursprungsalternativet som gäller. Jag är inte orolig för att det skulle ändras. Trafikverkets förslag handlar om hur kostnaderna kan sänkas men det innebär inte att ett av dem måste gå igenom, säger han.

Han påpekar också att arbetet med att dra Ostlänken centralt genom Norrköping reda påbörjats i och med bygget av Kardonbanan och flytten av godsbangården. 

– När det gäller Trafikverkets förslag anser jag också att det där saknas kostnader som kommer att uppstå, som spårlösningar ut till stationen och in till Norrköping. Dessutom behöver stationen inne i Norrköping byggas om för att bli säkrare, oavsett. En ombyggnad som har inväntats av Ostlänken, säger han.

Han tillägger samtidigt att de berörda kommunen som omfattas av Ostlänken måste sätta sig ner och fundera på hur kostnaderna kan sänkas.

– För det kommer att bli dyrare än de 205 miljarder kronor som sagts. Men jag är inte orolig i dagsläget för att statens skulle ändra riktning, säger han.

Trafikverkets förslag påverkar även Linköpings kommun, som i tre av dem blir utan en station med centralt läge.

Niklas Borg (M) kommunstyrelsen ordförande i kommunen, anser att förslagen är helt oacceptabla.

– Nu kommer det här på regeringens bord. Det jag förväntar mig av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är att han snabbt gör ett offentligt ställningstagande och säger att det är den ursprungliga planeringen som gäller, åtminstone för Ostlänken. Jag förväntar mig att man respekterar de ingångna avtal som gjorts med kommunerna längs sträckan och att Ostlänken får fortsatt prioritering i nationell plan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!