I stället ska den slutgiltiga kampen stå mellan Göteborg och Skövde. Flera orsaker finns, enligt Dagens Industri, till att de två västsvenska städerna är kvar till sist. I Göteborg skulle den dels hamna nära slutmonteringen av bilar, dels nära det gemensamma utvecklingscentrumet. Här finns också Sveriges största testanläggning för elektromobilitet, Seel. I Skövde finns en hundraårig tradition av att tillverka motorer till såväl personbilar som lastbilar – och här har Volvo Cars beslutat att ha sin tillverkning av elmotorer.
Från Northvolts sida väljer man att inte bemöta uppgifterna.
– Vi fortsätter att avstå från att kommentera processen tills vi har mer detaljer att ge ut, kommenterar Anders Thor, senior manager external affairs, på Northvolt.
När Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, får chansen att kommentera uppgifterna som säger att Norrköping inte längre finns med på listan över potentiella städer som kan få en ny arbetsplats med 3 000 tjänster svarar han:
– Jag hänvisar alla frågor gällande deras etablering till dem, då det är deras etablering och de äger processen.
Batterifabriken
Det är Northvolt och Volvo Cars som skapat ett bolag för att utveckla och tillverka batterier för elbilar.
Ett tiotal städer anmälde sitt intresse för fabriken, bland annat Norrköping.
Faktorer man tittat på är: Kompetens, fossilfri el, offentliga stöd.