Bron över Motala ström i Skärblacka kommer att stängas inom kort. Skärblacka vägförening har inte de ekonomiska förutsättningarna som krävs för den nödvändiga renoveringen av bron. Redan 2016 dömdes bron ut av Trafikverket. Vid ett välbesökt medlemsmöte nyligen kom föreningen fram till att en stängning är det enda alternativet.
– Jag tror aldrig att det har varit så mycket folk på ett möte som nu. Engagemanget har varit stort. Nu blev det ett snabbt beslut. Det behövdes inte ens någon omröstning. Vi kunde bara konstatera det faktum att vi i föreningen inte kan bära kostnaden, säger Lars-Göran Wallsing, ordförande i Skärblacka vägförening.
– En renovering av bron skulle gå på 34 miljoner. De pengarna finns inte och jag förstår också att banken inte vill låna oss vad som krävs. Föreningen kommer ändå att göra ett underskott i år. Jag förstår också de medlemmar som har varit oroliga vid tanken på att behöva gå i borgen för ett eventuellt lån.
Bron i Skärblacka har varit en följetång som vi skrivit om tidigare. För ett år sedan konstaterade Trafikverket, vid en inspektion, att skicket var "bland det värsta de upplevt" och rekommenderade en stängning. Lars-Göran Wallsings företrädare på ordförandeposten menade dock att bron mycket väl höll för personbilar om man skrev ner värdet för högsta tillåtna axeltryck. Till slut vägde dock Trafikverkets ord tyngre.
– Vi struntar i det som varit tidigare. Nu tittar vi framåt. Jag kommer att meddela inblandade myndigheter om vårt beslut. Om ett par månader, tidigast den 1 februari, stänger vi bron. Åtgärden innebär vissa kostnader för oss i form av skyltar och avspärrningar och liknande, säger Lars-Göran Wallsing.
– Egentligen borde det här vara en sak för kommunen. Men vi kan inte själva bestämma om vägen, med bron, ska överföras till kommunal förvaltning. Samtidigt är det naturligtvis tråkigt att stänga en bro som gör samhällsnytta. Elever från Alhagen och Granhagen som cyklat över bron får nu ta sig ut på väg 215 på sin väg till skolan istället.
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) säger att kommunen kommer att lyssna på vägföreningen men att "det är en frågeställning som ligger en bit fram i tiden".
– Om vi kommer fram till att kommunen ska ta ett utökat ansvar i just det här området så blir nästa fråga – ska kommunen investera i en ny bro? Det är en frågeställning som ligger en bit fram i tiden. Men vi ska givetvis lyssna på dem för att kunna ta med de resonemangen i vårt fortsatta arbete kring kommunal infrastruktur. Sedan får vi se var vi landar.
– Om bron måste stängas i dagsläget så får de göra det för vi kommer inte att ha ett snabbt svar i den här frågan och saker måste göras i rätt ordning, säger hon.
Lars-Göran Wallsing säger att turerna kring bron i alla fall haft det goda med sig att flera vill engagera sig i vägföreningen.
– Ett par stycken anmälde sig frivilligt i samband med mötet. Inte till att sitta i styrelsen eller ta det ansvaret, men villiga att hjälpa till på andra sätt. Väldigt värdefullt. Jag hoppas få kontakt med dem nu. Det är som alltid svårt att få folk att ställa upp ideellt. Det har varit mycket hög arbetsbelastning i styrelsen i den här frågan men jag tycker att vi har gjort vårt bästa.
Totalt har Skärblacka vägförening 1 178 medlemmar, eller delägarfastigheter, och är därmed kommunens nästa största vägförening efter Åby-Jursla.