Under måndagen invigdes Kardonbanan, den sju kilometer långa godsjärnvägen som ansluter till Södra stambanan vid Åby, ända in till Norrköpings hamn. Redan på morgonen rullade det första godståget med eldrivet lok in i Norrköpings hamn, utan att ha behövt byta till diesellok som man gjort fram till i dag.
– Med Kardonbanan klar blir allt så betydligt mer konkret. Nu finns det järnvägsspår som är en förutsättning för Ostlänken. Det gör att jag också kan se fortsättningen av Ostlänkenprojektet. Det går att blicka framåt ännu mer. Det är en bra dag för Norrköping. För näringslivet och klimatet, säger Olle Vikmång (S).
Just de två delarna lyfts ofta fram i samband med projektet. Hur blir det här plusposter för Norrköping? Olle Vikmång ger sin syn på saken.
– Jag tror att Kardonbanan kan ännu fler locka företag till Norrköping. Den gör att transporter underlättas betydligt. När det gäller miljövinster, som jag tycker är en minst lika viktig aspekt, kommer trängseln på spåren att kunna minskas och dieselloken försvinner när lokbytena försvinner. Signalerna jag får när jag talar med företag är att miljöaspekten är viktig. Så just den kan också locka företagen till Norrköping. Projektet är viktigt för jobben i Norrköping och regionen, säger Olle Vikmång.
Kardonbananprojektet beräknas kosta nästan 670 miljoner kronor. Men slutnotan är ännu inte klar. För Norrköpings del var ungefär 230 miljoner kronor budgeterat av totalsumman. Sedan har en del fördyringar tillkommit. Under hösten 2020 kunde det konstateras att bygget blir runt 28 miljoner kronor dyrare för kommunen än de pengar som man avsatt för projektet.
– Det är alltid många bitar som ska falla på plats. Jag tycker att samarbetet med Trafikverket har fungerat mycket bra. Sedan kan vi ta med oss till framtiden att det är nödvändigt att vi är noggrannare med vilka förväntningar vi har när vi upphandlar. Det fanns en risk att bygget kunde bli kraftigt försenat. Men det löste sig, säger han.
Har du någonsin tvivlat på att projektet ska gå i hamn?
– Inte sedan alla beslut har tagits. Då blev projektet mer tydligt. Men när jag hörde talas om det här som ung SSU:are för många år sedan var jag skeptisk. Allt låg så långt fram i tiden. Men nu finns banan på plats, säger Olle Vikmång.