Nämn namnet FKP Scorpio och de flesta Norrköpingsbor tänker på Bråvallafestivalen. Det Hamburgbaserade bolaget låg som bekant bakom den stora musikfesten som arrangerades under åren 2013–2017.
Nu blir det en ny koppling mellan Scorpio och Norrköping – evenemangsjätten har nämligen förvärvat Nordic Exhibitions & Events AB. Affären blev klar för ett tag sedan och beskrivs som ett "strategiskt steg för att realisera FKP Scorpios mål att bli Europas ledande aktör inom utställningar och familjeunderhållning".
Stefan Papangelis, vd för Nordic, förklarar bakgrunden.
– Jag träffade Scorpios ägare Folkert Koopmans redan 2011 i samband med Bråvalla. Efter det har vi gjort våra saker och de har gjort sina saker. Men de fick blodad tand när de gjorde en Monet-utställning och när de visade intresse för ett förvärv, så blev vi intresserade.
Hur mycket pengar pratar vi om i den här affären?
– Jag vill inte gå in på några siffror, men båda parter är nöjda med avtalet. Det är en långsiktig lösning som gör att vi kan stärka våra positioner.
Bolaget kommer i samband med förvärvet att byta namn till FKP Scorpio Entertainment Nordic.
Vad innebär köpet för Norrköpingskopplingen?
– Ingenting egentligen. Vi kommer att ha kvar vårt kontor på Drottninggatan och dess bemanning. Om allt går bra kanske vi till och med kan utöka personalstyrkan.
Enligt Stefan Papangelis innebär affären en "win-win" för båda företagen.
– De kan utveckla familjeunderhållningen vid sidan av musikarrangemangen och vi får samtidigt större muskler. Vi är mellanstora i Norden, men globalt sett är vi en liten spelare. Nu får vi möjlighet att utveckla verksamheten och nå en större marknad, nu kan vi växa.
– För att kunna växa måste vi kunna skapa egna arenor för utställningarna. Det finns inga lokaler, i Stockholm är det exempelvis omöjligt att hitta lokaler som kan ta emot så stora volymer som krävs. Det gör att vi måste hitta nya lösningar.
Norrköpingsföretaget ansvarar just nu för flera stora utställningar – till exempel Van Gogh i Linköping – och mer är på gång.
– Vi har flera stora projekt i pipeline. Främst handlar det om de nordiska huvudstäderna.
Kan något landa i Norrköping?
– Det är främst de större städerna vi siktar på. Det är svårare att få till något i de mellanstora städerna med 40 000–50 000 besökare. Harry Potter-utställningen var unik på det sättet att den drog över 100 000 besökare. Men det är inget självändamål att bara satsa på storstäderna. Vi ser ju gärna att vi får en spännande utställning i Norrköping, det är vår hemstad och det skulle ge ett lyft för stadens besöksnäring.
Nyligen blev det klart att hotellkedjan Elite tar över driften av Louis De Geer konsert & kongress, påverkar det era utställningsplaner i Norrköping?
– Nej, det gör det inte. Om vi ska ta en utställning till Norrköping så blir det någon av de arenor vi använt tidigare. Värmekyrkan är lite problematisk då det är svårt att få in materialet i själva lokalerna, säger Stefan Papangelis.
Med tanke på att Scorpio nu får en Norrköpingskoppling, är det aktuellt med en ny Bråvallafestival?
– Jag fattar att många förknippar Scorpio med Bråvalla ... jag utesluter ingenting, men just nu jobbar vi främst med att utveckla familjeunderhållning.
Utöver Stefan Papangelis utgörs Norrköpingsbasen av Johan Bergerfalk och Mattias Zingmark.