Detta meddelade Volvo cars och Northvolt på fredagsmorgonen. Ett tiotal kommuner hade anmält sitt intresse för fabriken, som kommer att skapa upp till 3 000 nya jobb, och bland de hoppfulla sökande fanns bland annat Norrköping i samverkan med Finspång.
Men i stället föll valet alltså på Göteborg och Hisingen, där Northvolt nu ska bygga den nya fabriken nära Volvo cars befintliga anläggning. Bygget påbörjas 2023 och fabriken beräknas att tas i drift 2025. Det handlar om en investering på 30 miljarder kronor och anläggningen ska generera batterier till en halv miljon bilar varje år.
I Norrköping togs beskedet emot med både besvikelse och hoppfullhet.
– Det är så klart tråkigt att man inte valde Norrköping, men utifrån att man valde att lägga anläggningen intill Torslandafabriken så finns det en logik i beslutet. Jag är framförallt stolt över det arbete som vi har lagt ner och som alla aktörer har gjort tillsammans, säger Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, på fredagsmorgonen och nämner bland samhällsplaneringskontorets jobb med att få fram mark, men också till exempel insatserna från universitet, hamnen och det lokala näringslivet.
– Tillsammans har vi lyft fram våra kvaliteter och lärt oss mycket som vi tar med oss nu. Det här är absolut inte den sista etableringsförfrågan vi får till vår region och vi har redan ett jättehögt tryck från företag som vill komma hit, säger han.
När fick ni beskedet från Northvolt?
– Vi fick det slutgiltiga beskedet i går eller förrgår (onsdag eller torsdag), men att det skulle bli Göteborg fick vi veta nu på morgonen, precis som alla andra, säger Olle Vikmång.
Vad har ni fått för argument från Northvolt om varför Norrköping väljs bort?
– Vi har främst fått argument om varför det blev Torslanda. Men det är så klart viktigt för oss att fortsätta dialogen med Northvolt – både för framtida etableringar, men också för att få fler svar och kunna utvecklas, säger han och bekräftar att elbristen har varit uppe till diskussion, men att det är ett problem som man delar med Göteborg och resten av södra Sverige.
– Jag kan inte svara på om det har påverkat det här beslutet, men generellt så måste vi få tillgång till mer el i vår region för att kunna växa och få nya etableringar, säger Olle Vikmång, som menar att det krävs både bättre överföringskapacitet i form av ledningar, men också mer lokal elproduktion.
Vad ser du för möjliga lösningar till lokal elproduktion?
– Man ska ju egentligen inte begränsa sig, men vindkraft är på kort sikt ganska snabbetablerat jämfört med andra energislag.
Finns det en risk att ”luften går ur” nu, när ni jobbat så intensivt med det här?
– Nej, snarare tvärtom. Vi har kraftsamlat och jag upplever att alla inblandade aktörer säger att "jäklar vad bra det har varit, vi måste hålla i det här och fortsätta den här samverkan".
Olle Vikmång medger att det den här typen av hårdsatsning inte går att använda på varje möjlig företagsetablering, men att man ändå hittat ett bra sätt att jobba på nu. Och att det kommer dyka upp fler större etableringsmöjligheter för Norrköping och regionen.
– Och då måste man svara upp på det här sättet, säger Olle Vikmång, som tror att den pågående "nyindustrialiseringen" av Sverige, kopplad till den gröna omställningen, kommer att synas igen i Norrköping inom kort i form av nya förfrågningar.
– Det ligger i närtid. Sverige ligger långt fram och Norrköping är en intressant etableringsort, säger han.
Northvolt var på fredagsmorgonen fåordiga om sitt beslut och varför det blev Göteborg i stället för Norrköping.
"Vi har undersökt ett stort antal bra platser i Sverige, där Norrköping var en av dem. Vi valde Göteborg bland annat tack vare logistiken, kompetensförsörjningen och närheten till ett starkt fordonkluster", skriver Anders Thor, senior manager för External Affairs hos Northvolt, i ett mejlsvar till redaktionen.
I ett pressmeddelande pekar Northvolt och Volvo cars också på närheten till Torslandafabriken och dess befintliga infrastruktur som en avgörande del i beslutet.
– Vi har tittat på många olika alternativ i Sverige. Vi valde till slut Göteborg på grund av infrastrukturen här, säger Javier Varela, Head of Engineering and Operations på Volvo cars, enligt SVT Nyheter Väst.