Norrköping blir europeiskt nav för framtidens flyg

Norrköping Science Park och Norrköpings flygplats blir viktiga spelare i den svenska och europeiska omställningen till morgondagens flyg. EU-kommissionen har utsett Norrköping till ett innovationsnav för den nya tekniken.

"Det är en otrolig fjäder i hatten att EU ger oss det här förtroendet i Norrköping", säger Jonas Nilson, vd på Norrköping Science Park

"Det är en otrolig fjäder i hatten att EU ger oss det här förtroendet i Norrköping", säger Jonas Nilson, vd på Norrköping Science Park

Foto: Louise Åsenheim

Norrköping2022-06-20 15:30

Beskedet kom i torsdags. Ansökan från Norrköping Science Park (Nosp) med samarbetspartners fick tummen upp av EU-kommissionen.

Avtalet är på sju år och innebär en finansiering på 30 miljoner under de första tre åren med möjlighet till förlängning och där EU står för 50 procent. Norrköping blir den svenska basen för ett European Digital Innovation Hub, EDIH, inom flyget med syfte att främja omställningen till hållbart flyg i framtiden.

– Det är en otrolig fjäder i hatten att EU ger oss det här förtroendet i Norrköping. Det är också ett kvitto på den kompetens och förmåga vi har i regionen inom framtidens flyg, säger Jonas Nilson, VD för Nosp.

– Det är en hub som är internationell och som kommer att attrahera företag att komma till oss i regionen och Norrköping. De kommer att vilja vara här, jobba här, göra aktiviteter och tester, investeringar och kanske etablera sig här så småningom, fortsätter han.

undefined
"Det pågår otroligt mycket just nu i flygbranschen och Norrköping blir en viktig spelare för hela Sverige i och med detta", säger flygplatschefen Peter Jansson.

En viktig del i ansökan från Nosp är att erbjuda en fysisk testplats på Norrköpings flygplats där ny teknik och innovationer kan provas i en säker miljö avsedd för flygverksamhet. Det ligger också väl i linje med de planer på drönare och elektrifiering av flyget som Norrköpings flygplats tidigare presenterat. Reaktionerna på Norrköpings flygplats är förstås väldigt positiva efter beskedet.

– Det är det här vi vill. Att vara med på den innovation som pågår just nu. Vi vill ju bidra och inte bara vara charterflygplatsen. Det är en helt ny teknik som håller på att tas fram. Det pågår otroligt mycket just nu i flygbranschen och Norrköping blir en viktig spelare för hela Sverige i och med detta. Nu kan de komma till oss och testa den nya tekniken, säger flygplatschefen Peter Jansson.

undefined
"Om jag för några månader sedan såg en potential i nåt som eventuellt är på väg att komma så är det ju alltmer en verklighet nu med den här satsningen", säger kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S).

Beskedet stärker utan tvekan framtiden för flygplatsen, enligt kommunstyrelsen ordförande Olle Vikmång (S).

– Om jag för några månader sedan såg en potential i nåt som eventuellt är på väg att komma så är det ju alltmer en verklighet nu med den här satsningen. Att EU nu satsar stora summor pengar för att bidra till ny och hållbar teknik ger affärs- och näringslivsmöjligheter i Norrköping, säger han.

Flygplatsens framtid har varit omdiskuterad och en utredning om möjligheterna i framtiden ska vara klar under sista kvartalet i år.

– En av orsakerna till utredningen var den tekniska utveckling som sker inom flygbranschen. Det här är ett jättebra exempel på just det och det är väldigt spännande att det landar i Norrköping, säger Olle Vikmång.

undefined
"Det är två års jobb som nu gått i mål. Jag är helt lyrisk att vi tagit hem det här", säger Kim Silander, ägare till IBG.

Initiativtagare och något av en arkitekt bakom tankarna om innovationsnavet är Kim Silander. Hans bolag IBG är en av de samarbetspartners i konsortiet med Nosp tillsammans med LiU och RISE.

– Det är två års jobb som nu gått i mål. Jag är helt lyrisk att vi tagit hem det här. Den initiala idén kom från oss men sedan har vi gemensamt förverkligat den. Vi blir ett nav inom innovationssverige, säger Kim Silander.

Han ser företagsetableringar och många arbetstillfällen i spåren på satsningen.

– Det kommer att vara en magnet att komma ut till flygplatsområdet och genomföra tester. Det är en möjlighet för flygplatsen att öka sina intäkter och den får en större samhällsnytta än den haft tidigare. Här kan vi knyta ihop kompetens inom AI, digitalisering och säkerhet. Att EU är med gör det också lättare att få andra investerare.

Innovationsnavet

Ett europeiskt nav med fokus på hela Sverige med basen i Norrköping och Östergötland. Ska nyttja kompetens och infrastruktur i hela landet.

Förutom stöd till tekniska flyglösningar ska man också inom området jobba med utbildning i avancerad digitalisering, ge stöd att hitta investeringar och skapa samverkan och samarbeten.

EU står för 50 procent av finansieringen. 40 procent ska sökas från Tillväxtverket och 10 procent kommer från konsortiet (Nosp, LiU, IBG och RISE).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!