– Vi har mycket miljöarbete och använder vår närmiljö så att barnen får en relation till träd, natur och växter, säger Marie Ardenhill, förskolechef på Mariagården, en av fem förskolor i Nordantill i närheten av Folkparken.
De 250 barnen arbetar under det här året med temat djur och natur. Temat utgår från en del av förskolans läroplan som rubriceras Lärande för hållbar utveckling. Ungefär 65 av 80 förskollärare medverkade i inspirationsdagen för en tid sedan. Deltagarna samlades i grupper vid olika stationer, där de bland annat kunde beskåda den närmaste naturen i små speglar, leta efter insekter med lupp, avteckna olika ljud och skapa landart som är konstverk av naturens material – kottar, löv, blad, kvistar och stenar.
– Vi tar tillvara naturens resurser och lämnar kvar konstverken i naturen, säger utvecklingspedagog Aina Andersson, som guidar vid de olika stationerna.
– Barnen kommer att göra liknande installationer och konstverk. Vi vill att barnen ska bry sig om naturen. Barn har kreativa idéer för hur man ska jobba med hållbar utveckling, fortsätter hon och talar om att barnen ska bli ”ambassadörer” för naturvård.
Barnen får också möjlighet att uttrycka sig efter sin egen förmåga genom att skapa med naturens material.
Sandra Ström, förskolepedagog på avdelningen Linden på Mariagården, berättar om hur barnen kan lära sig att räkna och få kunskaper i mängdlära med hjälp av sådant som de påträffar i naturen.
– De kan leta efter största och minsta stenen och jämföra och se att en pinne är större än handleden. Med hjälp av en tärning, som visar siffran sex, kan de hämta sex blad, säger Sandra Ström.
Barnen kan också upptäcka naturen genom att studera mönster i träd och blommor. Naturen är rik på mönster.
– På hösten kan de skapa mönster av olika färger på löv, säger Sandra Ström och nämner också att barnen genom att studera små kryp i en lupp kan räkna hur många ben och vilka färger en nyckelpiga har.
Ja, möjligheterna till att skaffa nya kunskaper är oändliga i naturen, något som man kanske inte alltid reflekterar över när man strosar omkring i Folkparken.
Elin Pettersson och Rena Abdulahad satt på en parkbänk och lät sig fascineras över vilken kraft det finns i växter, som tränger genom asfalt och stenmurar. Det som lätt kan betraktas som ogärs har också sin skönhet:
– Jag målar en blomma som kommer ur en mur vid Sibyllakiosken. Jag tycker det är väldigt häftigt att den kan komma upp ur ingenstans! säger Elin.
– Vad häftigt det är med en maskros i asfalt! säger Rena.
Sofie Sandström arbetar med hållbar utveckling i Linköpings kommun:
– Det är så jätteroligt att få komma hit och få inspiration från Norrköping! utbrister hon glatt och berättar att hon arbetar med ett liknande miljöprojekt för barn i Ljungsbro. Där finns en rondell med ett körsbärsträd, som barnen brukar studera lite närmare. Dessutom doftar det gott från körsbärsträdet. Sofie tycker det är bra att barnen i Nordantill kan nyttja Folkparken när de upptäcker naturen
– Vi har en stor gård som vi håller till på. Jag tror det är lättare att ta till sig det här och värna naturen om det är ”min” park, säger hon och ser fram emot att få dela med sig av sin inspiration till kollegor och barn i Linköpings kommun.