– Tack vare ett stort engagemang från precis alla inblandade har vi lyckats färdigställa lokalen ett antal veckor tidigare än den ursprungliga tidplanen, säger Maria Ängsberg, varuhuschef på Ikea i Linköping.
Det mindre butiksformatet med planeringsstudio är under utveckling som idé och ska ses som ett komplement till varuhusen och digitala lösningar. Tanken är att kunder ska möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter. Produkterna levereras sedan dit kunden önskar. Inga varor går dock att ta med sig direkt hem från de mindre butikerna.
– Nu kommer vi närmare fler Norrköpingsbor där de lever, bor och arbetar. Här kan vi på ett nytt sätt dela med oss av vår heminredningsexpertis och hjälpa fler att planera hemmets olika delar. Samtidigt får vi möjlighet att lyssna på och lära av våra kunder för att på så vis fortsätta utveckla våra butiksformat, utvecklar Maria Ängsberg.
Ikeas målsättning är att öppna ett tiotal planeringsstudios runt om i Sverige under hösten 2021. Precis som i Norrköping placeras de i köpcentrum och shoppingkvarter och är tillfälliga under utvecklingsfasen. Beslut om långsiktiga etableringar – där man bland annat tittar på hur lösningen har mottagits av kunderna – fattas först efter utvärdering av både butiksformat och plats.