Norrköping får nobben – Trafikverket väljer andra vägar

Norrleden existerar inte längre. Och ersättaren, Händelöleden, finns inte med i Trafikverkets investeringsplaner fram till och med år 2033.

Här vid trafikplats Herstaberg skulle Norrleden börja och gå vidare ned över båtplatsen. Men nu står det klart att vägplanerna är skrotade. Trafikverket har inga planer på att bygga en ny genomfartsled de närmaste tolv åren.

Här vid trafikplats Herstaberg skulle Norrleden börja och gå vidare ned över båtplatsen. Men nu står det klart att vägplanerna är skrotade. Trafikverket har inga planer på att bygga en ny genomfartsled de närmaste tolv åren.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2021-09-14 07:30

Hösten 2009 presenterades planerna för förbifarten Norrleden. Norrköpings kommun och dåvarande Vägverket hade enats om ett avtal där större delen av kostnaden, som beräknades till cirka två miljarder kronor, skulle finansieras genom vägavgifter till staten.

Tanken med Norrleden var att leda genomfartstrafiken från E4 och riksväg 51 och 55 runt innestaden och ut till E22. Syftet var att avlasta trafik från de centrala delarna i Norrköping – exempelvis Östra Promenaden.

undefined
Så här var det tänkt att Norrleden skulle leda om trafiken utanför centrala Norrköping. Men planen existerar inte längre.

Men 2010 kom bakslaget; Norrleden fanns inte med när regeringen presenterade den nationella infrastrukturplanen för 2018-2029. Sedan dess har Norrleden hängt i luften. Ovissheten kring vad som händer kring planerna har varit stor.

Nu kan vi konstatera följande – Norrleden existerar inte längre. 

– Det där är ett väldigt gammalt begrepp som inte längre används av oss, säger Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket.

Vad hände?

– Det gjordes studier kring planerna och resultatet blev att förslaget om Norrleden inte ansågs ge någon avlastning. Bedömningen var att bilisterna inte skulle ta den här vägen då den låg för långt ut, man skulle använda sig av andra mer centralt belägna vägar.

Då det ändå anses finnas ett behov av en ny genomfartsled mellan de stora motorvägarna, så har Trafikverket genomfört andra studier för att kunna hitta en lösning.

– Det har mynnat ut i två andra alternativ, Johannisborgsförbindelsen och det vi kallar Händelöleden. Johannisborgsförbindelsen är ju en kommunal åtgärd, medan det finns ett statligt intresse kring en förbindelse mellan E4 trafikplats Herstaberg och Pampushamnen, förklarar Linnskog.

undefined
Här från Händelö fanns planer på en bro över Lindö kanal.

Ett detaljplanarbete har inletts gällande Johannisborgsförbindelsen och kommunens förhoppning är att den leden ska stå klar 2025. Men när det gäller Händelöleden, en tre kilometer lång förbindelse med en ny bro över Motala ström, så ser det mörkare ut.

– När Trafikverket i juni i år fastslog sina planerade satsningar för åren 2022-2033, så kom inte Händelöleden med. Det fanns tyvärr många objekt som slogs om pengarna. Det bedömdes inte som att det fanns något ekonomiskt utrymme för det projektet.

Så vi får alltså vänta till 2034 innan Händelöleden kan finnas med i Trafikverkets satsningar?

– Vart fjärde år revideras planerna, så det finns ju fortfarande chans att den kommer med innan det.

Trafikverket konstaterar att det finns stora fördelar med en ny ringled genom Norrköping. Inte bara för att avlasta de centrala gatorna.

– Siemens i Finspång har tunga transporter till och från hamnen, de har svårt att ta sig fram på dagens vägar. Och tittar vi längre fram i tiden, typ om 50-80 år, så kommer det behövas en led som går längre ut för att avlasta Johannisborgsförbindelsen som då lär vara överbelastad, säger Peter Linnskog. 

undefined
En hängbro över Lindö kanal var ett alternativ för Norrleden.

Från Norrköpings kommun har man inte gett upp hoppet om att Trafikverket går in och satsar på en ny genomfartsled i staden.

– Jag anser inte att planerna för Norrleden är skrotade utan lever vidare. Vi jobbar fortfarande utifrån det. Vi måste exempelvis se till att säkra upp utrymme så att det finns en fysisk plats för leden, säger Gunnar Cederberg, avdelningschef mark och infrastruktur.

– Mycket hänger ihop med stadens fortsatta utveckling, hur stort Norrköping blir. Ju mer staden växer, desto större behov finns det för en ny ringled, säger han vidare. 

Kommunalrådet Karin Jonsson (C), tillika ordförande i Tekniska nämnden, ställer sitt hopp till att framtidens trafikanter är villiga att ändra sina vanor.

– Vi vill ju att fler ska överge bilen och ta sig fram på andra sätt. Jag tror att många skulle kunna utnyttja kollektivtrafiken i stället för att ta bilen, säger Jonsson.

undefined
"Jag tror inte man ändrar sina vanor förrän alternativen är bättre", säger kommunalrådet Karin Jonsson om våra gamla bilvanor.

Det Norrköping som är på väg att växa fram kan enligt Jonsson inte anpassas efter bilarna.

– Förtätningen gör att det bor fler i staden nu, vi får inte plats med alla bilar. 

Men det blir svårt att bara rensa bort alla bilar?

– Vi är väl alla lite lata och bekväma av oss. Jag tror inte man ändrar sina vanor förrän alternativen är bättre. Kolla på Stockholm, där går det ju snabbare att ta sig fram med cykel och då har allt fler valt att cykla, säger Karin Jonsson.

Hemmajobbstrenden som uppkommit under pandemin kan i sin tur medföra minskad trafik.

– Det räcker med att se på mig själv, innan åkte jag in till Norrköping minst tre gånger i veckan, nu blir det max en, säger Vikbolandsbon Karin Jonsson.

Norrleden

Norrleden innehöll ursprungligen tre nya vägsträckor: "Händelöleden", mellan trafikplats Herstadberg över till Händelö via en ny bro, "Johannisborgsförbindelsen", med bro över Motala ström strax öster om innerstaden som förbinder Ståthögaleden med Söderleden, samt Sandbyhovskroken som är en kort vägförbindelse under stambanan mellan Ståthögavägen och Riksvägen

Vägprojektet bedömdes kosta 2 miljarder, där kommunen och trafikverket skulle dela på kostnaderna. Planen var att börja bygga 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!