Dilemmat: Mias hem ska rivas – men hon kan inte flytta ut

Ett 20-tal bostadshus planerar att rivas för att göra plats åt Ostlänken. Men de boende i de rivningshotade husen kan inte flytta därifrån.
– Hade vi vetat det hade vi aldrig köpt huset, säger Mia Cevro Cesko.

Området i Lagerlunda ska rivas till förmån för Ostlänken.

Området i Lagerlunda ska rivas till förmån för Ostlänken.

Foto: Hedvig Nittve

Norrköping2025-03-28 09:43

– Det var det perfekta huset för oss.

För fyra år sedan flyttade Mia Cevro Cesko med familj in i sitt radhus i Lagerlunda. Närheten till stan, barnens förskola och till nära och kära fick familjen att slå till. Tanken var att bo i huset i många år, fram till att barnen flyttat hemifrån. Men nu ska familjens hem i stället rivas för att göra plats för Ostlänken.

undefined
Mia Cevro Cesko jobbar som biomedicinsk analytiker och träffar NT:s reporter under en rast. Hon och hennes make samt barnen, åtta och fem år gamla, har bott i sitt radhus i fyra år.

– Hade vi vetat det hade vi aldrig köpt huset, säger Mia Cevro Cesko och fortsätter:

– Det är väldigt tråkigt, men man måste acceptera det. Vi har inget val, så det är bara att gilla läget.

Den nya järnvägen Ostlänken ska göra tågresandet bättre och det första spadtaget för jättesatsningen togs redan i höstas. Den 16 mil långa dubbelspåriga järnvägen ska gå mellan Järna och Linköping och passera genom Norrköping. Trafikverkets plan är att flytta den nuvarande stationen i Norrköping och göra en ny järnvägssträckning mellan Butängen och Loddby. Planen innebär att flera industribyggnader i Butängen och ett 20-tal bostadshus rivs där järnvägen ska fram. Dessutom rivs hela Bromsaregatan upp och därmed också vuxenenheten BOA-gårdens lokaler, som erbjuder behandling vid missbruk eller beroende.

undefined
Kvarteren Droskkusken och Kopparslagaren i Lagerlunda får lämna plats för Ostlänkens nya sträckning.

Daniel Palm är projektledare på Trafikverket.

– Vi planlägger för en ny järnväg och när vi gör det måste vi ta mark i anspråk. Då vägs enskilda intressen mot allmänintresset och i det här fallet har Ostlänken ett starkt allmänintresse och får förtur.

Än så länge är Trafikverkets plan just bara en plan. Först 2029 förväntas järnvägsplanen vinna laga kraft.

undefined
Längs med Bromsaregatan sträcker sig ett högt plank som skyddar gatan från det intilliggande järnvägsspåret. Om några år kan Bromsaregatan bli järnväg.

– Vi följer en demokratisk process, samråder med berörda och tittar samtidigt på vad planen kan få för miljökonsekvenser. Det gör att det tar tid, säger Daniel Palm.

Men att Trafikverkets plan först kommer klubbas om några år ställer också till det för de boende i området. De kan nämligen inte lösas ut och få ersättning för sina bostäder innan detaljplanen har gått igenom. Skulle de boende vilja flytta ut innan järnvägsplanen är på plats behöver de hitta en privat köpare som vill köpa ett framtida rivningshus.

Mia Cevro Cesko säger att de befinner sig i limbo.

undefined
Radhuslängan på Vasagatan innehåller några av de bostäder som försvinner när Trafikverkets plan vunnit laga kraft.

– Vi har haft massor av planer på att renovera huset, men det får vi lägga åt sidan nu. Varför lägga energi, ork och tid på det när vi inte ska bo kvar där? Det känns tråkigt att investera i något som ska rivas, säger hon.

– Vi kan inte kan göra någonting just nu, bara vänta på ett beslut. Det är tråkigt, säger Mia Cevro Cesko.

undefined
"Vi kan inte kan göra någonting just nu", säger Mia Cevro Cesko. Familjen kan varken flytta eller renovera de närmaste tre åren.

Daniel Palm på Trafikverket beklagar situationen för de boende.

– Reglerna kring att bygga järnväg är tydliga och dem måste vi följa, det tar den här tiden. Men jag förstår att de boende i området blir påverkade och begränsade.

undefined
Daniel Palm, projektledare på Trafikverket, beklagar situationen för de boende i det rivningshotade området.

Finns det någon omständighet som gör att man kan flytta ut och få ersättning från Trafikverket?

– Om det är sannolikt att fastigheten kommer behövas för järnvägen kan man av synnerliga skäl bli inlöst. Det kan handla om förändrade förutsättningar som skilsmässa, sjukdom eller dödsfall.

Men om man skulle hitta sitt drömhus någon annanstans?

– Nej, då har vi inte möjlighet att lösa in någon. Vi på Trafikverket får inte göra det, då bryter vi mot lagen.

undefined
På Bromsaregatan ligger flera bostadshus, däribland också BOA-gårdens verksamhet. Vuxenenheten arbetar med stöd och behandling vid missbruk eller beroende.

Trafikverket har tillsammans med Norrköpings kommun informerat de boende i de rivningshotade bostadshusen i Lagerlunda om situationen. 

Frida Resvik är exploateringsingenjör på Norrköpings kommun.

– Vi har träffat alla fastighetsägare, antingen genom enskilda möten eller i mindre grupp och informerat, säger hon.

– Det är en jobbig situation, det är det verkligen. Men vi måste också följa de lagar och regler som finns.

undefined
"Hela situationen är väldigt oviss", säger Mia Cevro Cesko.

Mia Cevro Cesko, som bor i den rivningshotade hyreshuslängan i Lagerlunda, är frustrerad över situationen.

– Det har varit lite ångestfyllt. Man vet inte vad som ska hända, de kan inte ens ge oss ett datum. Hela situationen är väldigt oviss, säger hon.

Hon hade föredragit om de boende i husen kunde bli utköpta redan nu.

– Om jag hade kunnat hade jag nog hellre velat sälja huset redan i dag, eller i alla fall kunna välja när jag ska sälja det, så att man kan planera ekonomiskt, säger Maria Cevro Cesko och fortsätter:

– Nu befinner vi oss i någon limbo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!