– Det var det perfekta huset för oss.
För fyra år sedan flyttade Mia Cevro Cesko med familj in i sitt radhus i Lagerlunda. Närheten till stan, barnens förskola och till nära och kära fick familjen att slå till. Tanken var att bo i huset i många år, fram till att barnen flyttat hemifrån. Men nu ska familjens hem i stället rivas för att göra plats för Ostlänken.
– Hade vi vetat det hade vi aldrig köpt huset, säger Mia Cevro Cesko och fortsätter:
– Det är väldigt tråkigt, men man måste acceptera det. Vi har inget val, så det är bara att gilla läget.
Den nya järnvägen Ostlänken ska göra tågresandet bättre och det första spadtaget för jättesatsningen togs redan i höstas. Den 16 mil långa dubbelspåriga järnvägen ska gå mellan Järna och Linköping och passera genom Norrköping. Trafikverkets plan är att flytta den nuvarande stationen i Norrköping och göra en ny järnvägssträckning mellan Butängen och Loddby. Planen innebär att flera industribyggnader i Butängen och ett 20-tal bostadshus rivs där järnvägen ska fram. Dessutom rivs hela Bromsaregatan upp och därmed också vuxenenheten BOA-gårdens lokaler, som erbjuder behandling vid missbruk eller beroende.
Daniel Palm är projektledare på Trafikverket.
– Vi planlägger för en ny järnväg och när vi gör det måste vi ta mark i anspråk. Då vägs enskilda intressen mot allmänintresset och i det här fallet har Ostlänken ett starkt allmänintresse och får förtur.
Än så länge är Trafikverkets plan just bara en plan. Först 2029 förväntas järnvägsplanen vinna laga kraft.
– Vi följer en demokratisk process, samråder med berörda och tittar samtidigt på vad planen kan få för miljökonsekvenser. Det gör att det tar tid, säger Daniel Palm.
Men att Trafikverkets plan först kommer klubbas om några år ställer också till det för de boende i området. De kan nämligen inte lösas ut och få ersättning för sina bostäder innan detaljplanen har gått igenom. Skulle de boende vilja flytta ut innan järnvägsplanen är på plats behöver de hitta en privat köpare som vill köpa ett framtida rivningshus.
Mia Cevro Cesko säger att de befinner sig i limbo.
– Vi har haft massor av planer på att renovera huset, men det får vi lägga åt sidan nu. Varför lägga energi, ork och tid på det när vi inte ska bo kvar där? Det känns tråkigt att investera i något som ska rivas, säger hon.
– Vi kan inte kan göra någonting just nu, bara vänta på ett beslut. Det är tråkigt, säger Mia Cevro Cesko.
Daniel Palm på Trafikverket beklagar situationen för de boende.
– Reglerna kring att bygga järnväg är tydliga och dem måste vi följa, det tar den här tiden. Men jag förstår att de boende i området blir påverkade och begränsade.
Finns det någon omständighet som gör att man kan flytta ut och få ersättning från Trafikverket?
– Om det är sannolikt att fastigheten kommer behövas för järnvägen kan man av synnerliga skäl bli inlöst. Det kan handla om förändrade förutsättningar som skilsmässa, sjukdom eller dödsfall.
Men om man skulle hitta sitt drömhus någon annanstans?
– Nej, då har vi inte möjlighet att lösa in någon. Vi på Trafikverket får inte göra det, då bryter vi mot lagen.
Trafikverket har tillsammans med Norrköpings kommun informerat de boende i de rivningshotade bostadshusen i Lagerlunda om situationen.
Frida Resvik är exploateringsingenjör på Norrköpings kommun.
– Vi har träffat alla fastighetsägare, antingen genom enskilda möten eller i mindre grupp och informerat, säger hon.
– Det är en jobbig situation, det är det verkligen. Men vi måste också följa de lagar och regler som finns.
Mia Cevro Cesko, som bor i den rivningshotade hyreshuslängan i Lagerlunda, är frustrerad över situationen.
– Det har varit lite ångestfyllt. Man vet inte vad som ska hända, de kan inte ens ge oss ett datum. Hela situationen är väldigt oviss, säger hon.
Hon hade föredragit om de boende i husen kunde bli utköpta redan nu.
– Om jag hade kunnat hade jag nog hellre velat sälja huset redan i dag, eller i alla fall kunna välja när jag ska sälja det, så att man kan planera ekonomiskt, säger Maria Cevro Cesko och fortsätter:
– Nu befinner vi oss i någon limbo.