Makeover på gång – här är nya planerna för det populära området

Ut med det gamla och in med det nya. Knäppingsborg ska gå från handelsplats till mötesplats – med fokus på mat och dryck.
– Vi ärvde ett koncept. Nu satsar vi på det vi vill göra, säger Emil Colldin på fastighetsägaren Castellum.

Makeover på gång. Inom fem år ska Knäppingsborg förvandlas från traditionell handelsplats till mötesplats. Fokus blir mat och dryck. Och målgruppen blir unga vuxna.

Makeover på gång. Inom fem år ska Knäppingsborg förvandlas från traditionell handelsplats till mötesplats. Fokus blir mat och dryck. Och målgruppen blir unga vuxna.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2025-01-22 14:00

Nyheten i korthet

  • Fastighetsbolaget Castellum planerar att omvandla Knäppingsborg från en traditionell handelsplats till en mötesplats inom fem år, med fokus på mat och dryck.
  • Butiker kommer att ersättas med matställen, och Castellum är i dialog med flera krögare som är intresserade av det nya konceptet.
  • Castellum planerar också att utveckla utemiljön i Knäppingsborg och hoppas kunna skapa en uteservering på övervåningen av den gamla konsertlokalen Crescendo.

Nytt år – ny inriktning. Inom fem år ska området i Knäppingsborg förvandlas från en traditionell handelsplats till en mötesplats.

– Fokus kommer att ligga på mat och dryck. Här ska människor samlas för upplevelser, dag som natt, säger Emil Colldin, chef, kommersiell förvaltning, för bolaget i Norrköping och Linköping.

undefined
"När vi köpte fastigheterna av Ståhl ärvde vi ett koncept. Nu satsar vi på det vi vill göra. Knäppingsborg är en pärla som Norrköpingsborna är stolta över. Så ska det fortsätta", säger Emil Colldin på Castellum.

I praktiken innebär den nya inriktningen att butiker kommer att försvinna och ersättas med matställen. Redan i februari lämnar designbutiken To Decay sin lokal i området och till sommaren flyttar inredningsbutiken Vera till Drottninggatan.

– Det är ju inte så att vi kastar ut någon. Vi har haft en bra dialog med hyresgästerna. De känner att deras verksamhet kanske inte riktigt passar in i våra framtidsplaner.

När det gäller de kvarvarande butikerna, Norins ost och Lindhs te och kaffe, har de en inriktning som rimmar väl med den kommande makeovern i området.

– Vi tror på den här typen av matbutiker. Vi vill komma bort från att det bara ska vara exklusiva affärsverksamheter, men det ska ändå finnas en viss dignitet på utbudet i Knäppingsborg.

undefined
Till sommaren flyttar inredningsbutiken Vera från Knäppingsborg.
undefined
Lilla torg i Malmö. Kan det här vara en inspiration för Knäppingsborg i Norrköping?

Så vad ingår då i den nya strategin? Enligt Castellum pågår dialog med flera krögare – både i Norrköping och Stockholm – som visat intresse för det nya konceptet. Målet är att attrahera en bredare publik.

– Målgruppen är unga vuxna. Från 25 år och uppåt. Vi vill också locka till oss studenterna. Vi har intervjuat många studenter, de vill gärna röra sig bort från Campusområdet och hitta nya ställen där de kan koppla av och sitta och plugga.

Men studenter har väl begränsade ekonomiska resurser?

– Vi tittar på om vi kan hitta en bra lösning. Kanske går det att göra en läshörna i en av lokalerna, kombinerat med servering och musik, säger Emil Colldin.

Den nya strategin innebär även att fastighetsägaren vill utveckla utemiljön i Knäppingsborg. Kulturnatten är ett bra exempel på hur området blir en naturlig mötesplats. Och det ska inte behöva vara varmt i luften.

undefined
"Tänk dig Lilla torg i Malmö ... eller Nyhavn i Köpenhamn. Där går det att sitta utomhus och äta året om", säger Tommy Svärd på Castellum.

– Tänk dig Lilla torg i Malmö ... eller Nyhavn i Köpenhamn. Där går det att sitta utomhus och äta året om, säger Tommy Svärd, affärsområdeschef för Castellum i Norrköping och Linköping.

Ett annat lockmedel – av det mer udda slaget – är toaletter.

– Det finns flera undersökningar som visar att om det finns rena och fräscha offentliga toaletter så väljer många att röra sig i det området, säger Emil Colldin.

undefined
I Crescendos gamla konsertlokal hoppas fastighetsägaren få till en uteservering på övre våningen med utsikt över Louis De Geer och Hästskodammen i Strömmen.
undefined
Knäppingsborg? Nej, det här är Nyhavn i Köpenhamn.

Vad har ni för planer för den gamla konsertlokalen Crescendo?

– Här vill vi ha någon form av publik verksamhet; marknader, konserter eller andra evenemang. Själva byggnaden är kulturminnesmärkt, så det går inte att göra vad som helst. Men vi hoppas kunna få till en uteservering på övre våningen med utsikt mot Strömmen, säger Emil Colldin.

Den här förvandlingen låter som en stor investering från er sida?

– Så är det. Men vi står väl rustade ekonomiskt. Jag tror att vi kommer behöva investera någonstans mellan 50 och 70 miljoner kronor i området, säger Emil Colldin.

undefined
Tommy Svärd och Emil Colldin på Castellum vill göra Knäppingsborg till Norrköpings självklara mötesplats.

Den nya inriktningen har tagits fram efter att Castellum djupintervjuat nuvarande hyresgäster. Man har pratat med studenter och andra externa parter som bidragit med värdefull input.

– När vi köpte fastigheterna av Ståhl ärvde vi ett koncept. Nu satsar vi på det vi vill göra. Knäppingsborg är en pärla som Norrköpingsborna är stolta över. Så ska det fortsätta, säger Emil Colldin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!