Det var barnbarnet Inez, snart två år, som under flera dagar hade haft ont i magen och varit slö. Vid 13-tiden på söndagen bestämde sig Inez mamma Sofia Thollander och Gert Lundblad för att ta kontakt med sjukvårdupplysning. De ringde till telefontjänsten 1177, där blev de satta i kö.
– Vi fick vänta i en och en halv timme. Det är oacceptabelt, säger Gert Lundblad.
För Gert Lundblad var det inte första gången han fick vänta på rådgivning.
– Förra året ringde jag 1177 i ett annat ärende, då var kön full och jag fick återkomma vid ett annat tillfälle.
Asta Lindström arbetar som vårdenhetschef hos 1177s telefonguide. Hon menar att de långa telefonköerna beror på brist på sjuksköterskor.
– Vi kan inte ordna fram sjuksköterskor som inte finns, säger Asta Lindström.
1177s telefonguide i Östergötland har som mål att 90 procent av de som står i telefonkö ska komma fram inom fem minuter. Gert Lundblad fick vänta betydligt längre.
– Jag kan förstå att man tycker det är oacceptabelt, säger Asta Lindström.
Gert Lundblad hoppas att problemet med de långa vänteköerna ska kunna lösas.
– Jag har full förståelse och respekt för de som jobbar, det är inte där problemet ligger. Men så som det fungerar nu är frustrerade och skapar en otrygghet, säger Gert Lundblad.
Om Gert Lundblad hade vetat att han skulle få stå i telefonkö i över en och en halv timme, hade han i stället åkt till akuten.
– Men det är inte rätt att i första hand åka till akuten, när det faktiskt inte är akut.