Länet blir centrum för nya tekniken

Etanol är inte det mest efterfrågade alternativet till diesel för transportföretagen. Nu vill tre företag vända trenden och göra Östergötland till ett centrum för utvecklingen av etanoldrivna tyngre transportfordon.

På utsidan går det inte att se om Scanias lastbilar drivs av etanol eller diesel.

På utsidan går det inte att se om Scanias lastbilar drivs av etanol eller diesel.

Foto: Scania lastbilar

Norrköping2018-11-01 20:18

Under hösten introducerar Scania en ny större lastbilsmotor som enbart går att köra på etanol. Den nya 13-litersmotorn är i dubbel bemärkelse drivkraften i det innovationskluster Scania vill skapa i Östergötland tillsammans med etanoltillverkarna Agroetanol och Sekab. Agroetanols ED95 är ett biodrivmedel som till 95 procent består av etanol tillverkad av vete och annan spannmål.

De tre företagen har sedan några år tillbaka etablerat ett samarbeta kring utvecklingen av hållbara tunga transporter under det gemensamma varumärket Etha. De vill visa att de kan vara vägledande när det gäller att förverkliga riksdagens mål att en stor del av den svenska fordonsflottan ska vara oberoende av fossila bränslen till år 2030.

Energimyndigheten behandlar just nu en gemensam ansökan från Scania, Agroetanol och Sekab. De tre företagen har ansökt om drygt tio miljoner kronor till ett tvåårigt projekt. I projektet ingår 30 tyngre lastbilar utrustade med den nya 13-liters etanolmotorn som ska köra transporter inom länet och i fjärrtrafik.

– Det kan vara grusbilar, containerbilar eller tanktransporter till exempel, säger Andreas Gundberg, innovationschef på Lantmännen Agroetanol.

Idag körs redan en del lättare lastbilar på bränsle baserat på 95 procent etanol. Arla är ett företag som har flera sådana distributionsfordon.

Problemet har varit att etanolmotorerna inte har kunnat konkurrera med traditionella dieselmotorer. De har helt enkelt inte varit tillräckligt starka för tyngre trafik och långkörningar.

Konkurrensen finns även på den fossilfria marknaden i form av biogas och biodiesel samt eldrivna fordon och elvägar.

– Men det är förmodligen svårt att få en fullskalig elektrifiering på längre sträckor, säger Mårten Larsson, som är produktansvarig för etanol på Agroetanol.

– Sverige är ett långt land och det behövs flera olika alternativ. Det är inte så enkelt att man bara kan ställa biogas mot HVO-diesel eller etanol.

Han ser ett problem med de styrmedel som politikerna har satt när det gäller laddhybrider som drivs med el och fossila bränslen som bensin och diesel istället för hållbara alternativ.

– Vänder man inte den trenden kommer bensinen att bli kvar väldigt länge och det blir svårt att nå målen för klimatpolitiken, inte minst på personbilssidan.

Samarbetet mellan Scania, Agroetanol och Sekab, som har pågått under några år, har intresserat Näringsdepartementet. Så när regeringen gav Energimyndigheten i uppdrag att utlysa medel för inrättandet av ett innovationskluster för etanol var det som skräddarsytt för Etha. De vill göra det i form av en demonstrationsanläggning med både fordon och tankställen. Tanken är att den ska visa upp den teknik som redan finns både nationellt och internationellt.

– Med 13-litersmotorn och Agroetanols ED95 som bränsle kan vi garantera 90 procent mindre utsläpp av växthusgaser jämfört med fossilt, säger Andreas Gundberg.

Naven för fordonen ska finnas på olika platser i Östergötland där det också planeras för sex nya tankställen.

– Var de ska ligga beror på i vilka områden fordonen ska köra, säger Andreas Gundberg.

Norrköpings kommun är intresserad av att pröva de nya lastbilarna liksom Region Östergötland, men även privata transportföretag får erbjudande om att delta i projektet.

Men från transportbranschen finns en misstänksamhet mot etanol som bränsle, det anses inte hålla måttet.

Andreas Gundberg avslöjar inga detaljer men tydligt är att leasingavtalet som erbjudandet innehåller är så sockrat att åkarna ska ha svårt att tacka nej till det av ekonomiska skäl.

Hos Alfredsson Transport AB i Norrköping finns ett visst intresse.

– Vi håller alla dörrar öppna och är intresserade av det som är rätt, både för miljön och där det finns ekonomi, säger Erik Alfredsson, VD och ägare till Alfredsson Transport AB i Norrköping.

Företaget har 60 transportfordon och har nyligen köpt in tre gasbilar som ska drivas med nedkyld komprimerad flytande naturgas/LNG eller biogas/LBG.

– I jämförelse med etanol är inte LNG lika bra ur ett hållbarhetsperspektiv, men tankar vi LBG som är vårt mål, minskar vi CO2-utsläppen med 99 procent. Det är då bättre ur hållbarhetsperspektiv och märks ingen skillnad mot att köra en dieselbil.

– Etanolen har än så länge haft en för dålig effekt. Nu har jag inte provkört 13-litersmotorn, men jag tvivlar på att den kan användas till tyngre transporter. Den passar säkert bra för sopbilar, bussar och annan trafik som körs lokalt, säger Erik Alfredsson.

Ännu är det inte avgjort om Energimyndigheten godkänner Ethas ansökan.

– Om inte fortsätter vi vårt samarbete, men det blir inte någon samlad uppvisning för omvärlden av det goda exempel som redan finns, säger Andreas Gundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!