Nattklubben publicerade en annons på Facebook i början av november där en kvinnorumpa var det som syntes mest. Kvinnan hade ett par blå stringtrosor och annonsen skulle locka män till en planerad grabbkväll på nattklubben.
Eftersom kvinnorumpan inte har någonting att göra med det som skulle säljas så konstaterar Reklamombudsmannen (RO) att det rör sig om ett sexobjekt och att det är könsdiskriminerande.
Enligt Internationella handelskammarens regler för reklam får den inte vara diskriminerande i fråga om kön. En man eller kvinna får inte framställas som rena sexobjekt som inte har någon koppling till den marknadsförda produkten.
Att RO väljer att fälla beror just på att bilden med kvinnan inte har något med grabbkvällen att göra. Visserligen står det i annonsen att besökarna kommer att pysslas om av värdinnor, men det framgår inte hur dessa ska vara klädda.
"Att värdinnorna enbart skulle vara klädda i den sortens stringtrosor som visas på bilden är inget som förmedlas i reklamen och annonsören har heller inte yttrat detta", skriver RO.
Annonsen anmäldes dels av Sveriges kvinnolobby, dels av tio privatpersoner. Ägaren till nattklubben har fått tillfälle att förklara hur han tänkte, men han har inte svarat RO.