Kolmården har öppnat – får kritik för förbokningskrav

När Kolmårdens djurpark slår upp portarna reagerar årskortsinnehavare på att de måste förboka. "Jag fattar att folk saknar spontanbesöken, men vår uppfattning är att upplevelsen blir bättre så här", säger vd:n Christine Karmfalk.

Kolmårdens vd Christine Karmfalk försvarar kraven på förbokning för besökarna i parken. "Upplevelsen blir bättre med det här systemet", säger hon.

Kolmårdens vd Christine Karmfalk försvarar kraven på förbokning för besökarna i parken. "Upplevelsen blir bättre med det här systemet", säger hon.

Foto: Pontus Lundahl/Rickard Monéus

Norrköping2022-04-10 14:00

Efter två år med pandemi borde allt vara frid och fröjd när Kolmårdens djurpark öppnar för säsongen. Men det knorras ändå bland några av dem som tänkt besöka parken i år. På Kolmårdens Facebooksida reagerar årskortsinnehavare på att de måste förboka sina besök.

"Undrar också varför det krånglas med registrering och förbokning. Så krångligt för oss som bara vill spontanbesöka vid fint väder och man fick tid över", skriver en kvinna.

Vi har pratat med en årskortsinnehavare från Norrköping. Hon har personligen inte drabbats, men gillar inte Kolmårdens förbokningskrav.

– Jag reagerar starkt på att jag som kund har köpt en tjänst som jag sedan inte kan nyttja. Jag får känslan av att Kolmården gör det här bara för att tjäna mer pengar.

Hur menar du då?

– När en årskortsinnehavare går in och försöker boka tid så är det fullbokat, men för en som köper en dyrare engångsbiljett så finns det platser som inte årskortsinnehavaren har tillgång till. På så vis får de ju in fler intäkter.

Christine Karmfalk, vd på Kolmården, har förståelse för att besökare inte gillar att man måste förboka. 

– Jag fattar att folk saknar spontanbesöken. Men vår uppfattning är att förbokningen leder till en bättre upplevelse för alla. Inte bara besökarna, utan även våra anställda i parken. Många av dem är unga och det här är kanske deras första arbetsplats, då är det inte särskilt schysst att släppa in 10 000 besökare samtidigt, säger Karmfalk.

Varför måste man förboka sina besök till Kolmården även nu?

– Innan pandemin hade vi ingen övre gräns, vilket gjorde att vissa dagar var fruktansvärda i parken. Då var det långa köer och ingen bra upplevelse för någon. Vi drar lärdom av hur det fungerade under pandemin, vi har kunnat jämna ut antalet platser och på så sätt minskat köerna.

Hur vet ni att besökarna tycker att förbokningssystemet ger en bättre upplevelse?

– Vi ser det i svaren i de enkäter som besökarna fyller i. De flesta gästkommentarerna är positiva till systemet och vill att vi ska fortsätta med förbokning även efter pandemin. 

Men tiden med spontanbesök i Kolmårdens djurpark är alltså över?

– Det kommer att finnas platser att boka, bland annat i form av avbokningar. Det är bara vid vissa tider, typ påsken, Halloween och Sagojul som det blir fullbokat. Och när våra anställda blir mer varma i kläderna så kommer vi att släppa in allt fler besökare. Men tiden när vi hade mer än 15 000 besökare om dagen är över.

Besökare tycker att ni bara gör det här för att tjäna mer pengar, hur ser du på den kritiken?

– Vi förlorar ju snarare pengar på att begränsa antalet besökare. Om vi bara tänkte på pengar så skulle vi släppa in så många som möjligt, men vi menar att upplevelsen blir bättre så här. 

Lördagen den 9 april slog Kolmården upp sina portar för säsongen med ett påskfirande. Under 12 dagar fylls parken, enligt Christine Karmfalk, med mer dekorationer, underhållning och aktiviteter än någonsin.

– Det känns skönt att vara igång. Vi hade 3 300 besökare första dagen. 

Hur går det med delfinerna?

– Vi ska kontakta andra djurparker som har avvecklat sin delfinverksamhet och höra hur de har gjort. Men det kommer att ta tid, så delfinerna kommer att finnas kvar hela säsongen, säger Christine Karmfalk apropå Kolmårdens beslut att lägga ner sin delfinanläggning.

Så funkar det

För dem med årskort 2022 krävs platsbokning. Besökare förbokar sin plats i parken på Kolmårdens hemsida.

Årskortsinnehavare får boka två besök åt gången under ordinarie sommarsäsong. Efter besök går det att boka nya besök. 

Under påsken, Halloween och Sagojul så får årskortsinnehavare boka ett besök i taget. 

Avbokning för köpta biljetter ska ske senast tre timmar innan besöket. Uteblivet besök utan avbokning debiteras med fullt biljettpris samt administrationsavgift. Detta gäller inte årskort. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!