Mikael Andersson berättar att han hade två bilar uppställda vid branden i Melby i helgen.
– Den ena var helt körbar, den hade de räddat så den stod säkert från branden.
– De bilarna åkte de sedan och hämtade och ställde dem på det enda stället på området där det brann, så bilarna brann upp.
Vid helgens kraftiga brand i Melby fanns gasflaskor i byggnaden som gjorde att räddningstjänsten var tvungen att stänga E4 och dra tillbaka räddningspersonal. Man valde senare att bygga en barriär mot E4 för att kunna öppna motorvägen igen.
Under byggandet av barriären var det en del fordon som stod på gården som fick skador.
– Det kan man lugnt säga, säger Mikael Andersson.
Enligt honom är det flera på området som fått både bilar och båtar förstörda, som hade klarat sig från början.
– De har ställt till det så dant där ute. Den miljöförstöring de gjort i stället för att göra någon nytta. Det finns inte ord för det.
Jonas Holmgren, operativ chef vid räddningstjänsten i Östergötland, berättar om insatsen.
– När första styrkorna kom till platsen brann det rejält i byggnaden.
– Vi gjorde då initialt åtgärder för att föra undan sådant som vi bedömde som oskadat. Bland annat en hel del gasflaskor.
I och med att de hittade gasflaskorna, antog man att det fanns fler inuti byggnaden. Efter att man gjort en riskbedömning och backat tillbaka hördes flera kraftiga explosioner när gasflaskor exploderade.
När räddningstjänsten tvingades att backa tillbaka övergick insatsen till en mer passiv sådan. Riskområdet för en gasflaska som riskerar att explodera är 300 meter. Byggnaden som brann låg 135 meter från E4 och man valde då att stänga av motorvägen.
– Den stora inverkan vi såg då var brandens påverkan på infrastrukturen när E4 var helt avstängd. Vi ville då med möjliga, mer offensiva, medel göra en faktisk åtgärd för att kunna öppna E4 så snart som möjligt.
Räddningstjänsten efterfrågade stöd från Försvarsmakten, som skickade upp en splitterskyddad lastmaskin som kunde arbeta vid brandplatsen. Det huvudsakliga syftet med arbetet framme vid den branddrabbade byggnaden var att skapa en yta där skyddande containrar kunde ställas upp.
Flera har irriterat sig på att ni bland annat använde deras bilar till barriären. Hur ser du på det?
– Utrustning på platsen har använts för att skapa en yta för att bygga en barriär.
Räddningstjänsten har en kraftfull lag i ryggen, som ger dem stora befogenheter vid den här typen av händelser.
– Lagen om skydd mot olyckor anger att den som leder den här typen av insatser har långt gående befogenheter. Man får spärra av, forsla bort, förstöra, utrymma och inrymma och så vidare. Allt för att kunna bedriva en effektiv räddningsinsats.
– Men det måste även vägas mot en proportionalitet, vad innebär mina åtgärder kontra vad det är jag vill uppnå. Att ha E4 helt stängd under cirka 60 timmar är väldigt allvarligt.
Jonas Holmgren förstår att det uppstått irritation bland dem som bland annat fått fordon förstörda.
– Jag har verkligen fulla förståelsen för de som drabbats.
Nu gör räddningstjänsten en utredning, som man alltid gör efter en insats, där man går igenom vad man gjort och om man kunnat göra saker på annat sätt. Dessa utvärderingar samlas nationellt och finns till stöd till andra enheter runt om i landet.