Han krävde mer kompensation efter fyndet i köttbullen

"En förnedring", kallade Daniel Johansson Scans kompensationsplan efter att han hittat en tand i sin köttbulle. Nu menar dock Scan att de är redo att betala hans tandläkarräkning, om så behövs.

Daniel Johansson tycker han från början fick ett "förnedrande" erbjudande.

Daniel Johansson tycker han från början fick ett "förnedrande" erbjudande.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2021-11-23 11:59

I förra veckan skrev vi om Daniel Johansson som fick en minst sagt otrevlig upplevelse av tuggan i sin köttbullemacka.

En tand.

– Jag tog den första tuggan, och det var jättegott. Men andra tuggan var mindre god, för det gjorde ont i käken, sade han till oss då.

Han kontaktade Scan för att berätta om sin obehagliga upplevelse, men också för att hans egna tand hade skadats vid bettet.

– Scan skickade två checkar på 100 kronor styck. Personen jag senare pratade med berättade att checkarna var lite "plåster på såret". De får ursäkta, men det här är en förnedring, säger Daniel Johansson någon dag senare.

undefined
Daniel Johansson tycker han från början fick ett "förnedrande" erbjudande.

När Daniel ifrågasatte den futtiga kompensationen fick han, förklarar han för oss, ett nytt erbjudande – två checkar till.

– Jag svarade då att checkar inte lagar min tand och jag hade svårt att tro att min tandläkare kommer att acceptera värdecheckar i betalning.

Vad tycker du hade varit en rimlig kompensation?

– Dels vill jag att de betalar min tandläkarräkning och någon annan kompensation än det de erbjudit hittills. 

Charlotta Abrahamsson, kommunikationschef på Scan, förklarar för oss att hon inte uppfattat situationen på samma sätt.

– Vi har pratat med honom och vi upplevde inte att det fanns något missnöje då.

Tycker ni att det är en rimlig kompensation?

– Som jag har sagt i tidigare intervjuer behöver vi analysera vad det är för att sedan kunna gå vidare i processen. 

Men att det är en tand ser man väl på bilderna?

– Det vet vi inte. Vi måste få hit föremålet för att se vad det är. Det skulle kunna vara en broskbit, till exempel.

undefined
"Föremålet" i köttbullen.

Spelar det någon roll, vad det är, gällande kompensationen?

– Vi har som sagt gett den kompensation som vi brukar när det gäller att hantera reklamationer. Det är den ordinarie summan.

Varför har ni då erbjudit två checkar till?

– Det gjorde vi när det framkom genom media att han skadat en tand också. Det visste vi inte innan.

Hon förklarar att värdechecken är en kompensation för "det obehaget som han har upplevt" och inte för eventuella tandskador.

I ett mejl till oss skriver Charlotta Abrahamsson att Daniel ska kompenseras för de tandskador som uppstått och att de "har en rutin för detta". Hon förklarar också att föremålet som hittats i köttbullen ska skickas till Scan för analys och att företaget ska utreda hur det har kunnat hamna i köttbullen. 

Smörgåsen som skapade problemet.
Smörgåsen som skapade problemet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!