Tekniskt krångel orsakar kalldrag på elbussar

Busspendlaren Christian Eriksson har tröttnat på att frysa i de kalla elbussarna. "Kylan är ett bekymmer för både resenärer och chaufförer. Det blåser kylskåpskallt", förklarar han. Östgötatrafiken kommenterar att extravärmarna ibland kan krångla.

När Christian Eriksson klev på elbussen i Torshag, Åby i veckan visade termometern 14 grader och det blåste kallt.

När Christian Eriksson klev på elbussen i Torshag, Åby i veckan visade termometern 14 grader och det blåste kallt.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2023-01-23 12:21
undefined
När Christian Eriksson klev på elbussen i Torshag, Åby i veckan visade termometern 14 grader och det blåste kallt.

Christian Eriksson busspendlar från Torshag i Åby och under veckan tog han med sig en digital termometer på en av morgonturerna. Den visade på 14 plusgrader inne i den elektriska bussen. Utanför vid busshållplatsen visade kvicksilvret på tre-fyra grader.

– Det är minst sagt svalt. Chaufförerna har ibland vinterjackorna på. Det stora bekymret är kalldraget. Det blåser kylskåpskallt och det blir aldrig varmt ens på 20 minuter då jag kliver av. En medresenär sa att det var varmare att cykla. Då får du ju upp värmen, säger han.

undefined
En elbuss väntar på att få rulla ut i trafik i Norrköping. Många resenärer tycker att bristen på värme ombord är ett problem så här års.

Christian har varit i kontakt med Östgötatrafiken i omgångar. Men förklaringarna han har fått är svåra att förstå, tycker han. Dels ska det ha varit slut på en typ av vätska som håller igång värmesystemet. Dels att elbussarna har varit inställda på sommarläge.

Han hoppas att Transdev och Östgötatrafiken snarast och gemensamt får ordning på problemet med kalla elbussar.

– Det blir aldrig varmt! Till och med chaufförerna påpekar att de fryser vilket jag kan tycka är ett arbetsmiljöproblem för dem. Men senaste tiden verkar de i alla fall ha fått någon form av värmare i förarutrymmet. Jag känner varmluften direkt när jag kliver på, berättar han.

undefined
Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken, känner till bekymret med kalla elbussar och hoppas vara en lösning på spåren.

Mattias Näsström är biträdande trafikchef vid Östgötatrafiken. Han anar att bristerna bottnar i att elbussarnas utrustning behöver justeras och ställas in. Norrköping har i dag 18 stadsbussar rullandes i daglig trafik varav två drivs med elektricitet. 

– Vi tror att det har att göra med att extravärmarna som drivs med HVO (syntetisk diesel) har dålig effekt på grund av att tankarna behöver fyllas på med bränsle. Elbussar ger heller ingen motorvärme som förbränningsmotorer gör vilket kräver en speciell värmare. Man har försökt att köra extravärmarna på el men förbrukningen blev mycket hög när det var kallt ute och begränsade bussarnas räckvidd.

undefined
Den syntetiska dieseln HVO är till sin uppbyggnad i stort sett kemiskt identisk med fossil diesel.

Historiskt sett är temperaturen i bussarna en stor fråga för resenärerna. Antingen är det för varmt eller för kallt beroende på årstid.

– Det är svårare att få bra temperatur i en tätortsbuss än en buss som rullar på landsbygden därför att dörrarna öppnas mycket oftare i stan. Men självklart måste värmen fungera i en buss. Jag skulle säga att vi har förutsättningarna, säger Mattias Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!