Christian Eriksson busspendlar från Torshag i Åby och under veckan tog han med sig en digital termometer på en av morgonturerna. Den visade på 14 plusgrader inne i den elektriska bussen. Utanför vid busshållplatsen visade kvicksilvret på tre-fyra grader.
– Det är minst sagt svalt. Chaufförerna har ibland vinterjackorna på. Det stora bekymret är kalldraget. Det blåser kylskåpskallt och det blir aldrig varmt ens på 20 minuter då jag kliver av. En medresenär sa att det var varmare att cykla. Då får du ju upp värmen, säger han.
Christian har varit i kontakt med Östgötatrafiken i omgångar. Men förklaringarna han har fått är svåra att förstå, tycker han. Dels ska det ha varit slut på en typ av vätska som håller igång värmesystemet. Dels att elbussarna har varit inställda på sommarläge.
Han hoppas att Transdev och Östgötatrafiken snarast och gemensamt får ordning på problemet med kalla elbussar.
– Det blir aldrig varmt! Till och med chaufförerna påpekar att de fryser vilket jag kan tycka är ett arbetsmiljöproblem för dem. Men senaste tiden verkar de i alla fall ha fått någon form av värmare i förarutrymmet. Jag känner varmluften direkt när jag kliver på, berättar han.
Mattias Näsström är biträdande trafikchef vid Östgötatrafiken. Han anar att bristerna bottnar i att elbussarnas utrustning behöver justeras och ställas in. Norrköping har i dag 18 stadsbussar rullandes i daglig trafik varav två drivs med elektricitet.
– Vi tror att det har att göra med att extravärmarna som drivs med HVO (syntetisk diesel) har dålig effekt på grund av att tankarna behöver fyllas på med bränsle. Elbussar ger heller ingen motorvärme som förbränningsmotorer gör vilket kräver en speciell värmare. Man har försökt att köra extravärmarna på el men förbrukningen blev mycket hög när det var kallt ute och begränsade bussarnas räckvidd.
Historiskt sett är temperaturen i bussarna en stor fråga för resenärerna. Antingen är det för varmt eller för kallt beroende på årstid.
– Det är svårare att få bra temperatur i en tätortsbuss än en buss som rullar på landsbygden därför att dörrarna öppnas mycket oftare i stan. Men självklart måste värmen fungera i en buss. Jag skulle säga att vi har förutsättningarna, säger Mattias Näsström.