Det är en glad parkledning med vd Christine Karmfalk i spetsen som nu kan konstatera att Kolmårdens djurpark lyckats locka till sig rekordmånga besökare det här året.
Siffrorna visar att parken, från årsskiftet fram till den 3 november, haft 690 000 besökare. Därutöver har det sålts ytterligare 48 000 biljetter på nätet inför resten av året.
– Det innebär att vi redan nu slagit vårt tidigare rekordår 2019, då vi hade 737 818 besökare. Och då har vi inte dragit i gång vår Sagojul än. Vår Halloweenhelg är inte heller över. Den är enormt populär. Då är det lika mycket besökare som en julidag, säger Christine Karmfalk.
Parkens målsättning är 750 000 besökare för 2022.
Vad beror det på att så många vill komma till er?
– Jag tror att det finns ett ökat intresse för att vi försöker göra skillnad. Vi har växlat upp i vårt arbete för att bevara hotade djurarter och skänker pengar till olika projekt. Bland annat all pant, som brukar ligga på runt 400 000 kronor per år.
– Vi ser också till att det finns något för alla, det ska hända något hela tiden, även för dem som har årskort.
Sedan pandemin har det bara varit möjligt att köpa biljetter på nätet, ett begränsat antal. Enligt Christine Karmfalk kommer det fortsatt att vara så, bland annat för att slippa långa köer.
Men genom en begränsning förlorar ni ju intäkter?
– Fördelen är större. Vi tror att många uppskattar att inte behöva köa.