Nu invigs den nya Kardonbanan. Alltså den sju kilometer långa godsjärnvägen som ansluter till Södra stambanan vid Åby, ända in till Norrköpings hamn. Syftet med att bygga Kardonbanan är att effektivisera hanteringen av gods och öka andelen gods som fraktas på järnväg. Eldriven godstrafik kan gå direkt till Händelö utan att behöva byta till diesellok som man gör i dag.
– Det kommer märkas att godstrafik kan avlasta stambanan. Och bygget är också i grunden en förutsättning för Ostlänken genom Norrköping, säger Youssef Hassib hos beställaren Trafikverket.
Bygget har haft en del störningar på vägen. Bland annat hade företaget som skötte markarbeten och brobyggen vid bygget problem. Man fick inte tag i underentreprenörer som kunde hjälpa till med schakt och markarbeten. Bygget riskerade att få ett försenat slutdatum.
– Jag tycker ändå att det har varit ett lärorikt projekt med många utmaningar. Vi har byggt över vatten och över E4. Men vi har hållit tidsplanen. Allt är komplext och vi har jobbat mycket med att bygga med så små störningar som möjligt, säger han.
Känns det som om du kan pusta ut nu?
– Ja. Det känns skönt att järnvägen öppnas för trafik. Kardonbanan bidrar till Norrköping och samhällets utveckling. Det är därför jag gillar att jobba med det här. Du är med och bidrar, säger Youssef Hassib.
Det är också tänkt att det ska byggas en ny godsbangård i anslutning till Kardonbanan. När Ostlänken byggs genom Norrköping kommer nuvarande godsbangård helt enkelt påverkas så mycket att den behöver flyttas. Fram tills dess kommer fortfarande den gamla bangården att vara i drift. Projektet med en ny godsbangård leds av Staffan Gustavsson på Trafikverket. Ursprungsplanen var att börja bygga 2022.
– Det är det vi jobbar efter. Under hösten fastställde Trafikverket en järnvägsplan för Norrköpings godsbangård. Den har dock överklagats och nu ligger bollen hos Regeringen. Vi jobbar ändå på med ambitionen att inleda bygget 2022 och att vara klara runt årsskiftet 2023/2024. Så åtminstone fram tills dess kommer den gamla godsbangården vara i drift.
Om och när, den gamla godsbangården försvinner helt är inte klart i dagsläget. Just nu finns en stor kran på plats i det gamla området som används av ABB för att lyfta tunga turbiner. Vad som ska hända med den är inte bestämt.