"Jag sätter mig aldrig i en tandläkarstol igen"

Tandläkarbesöket blev en mardröm för Joline, 30. Hennes besvär efteråt togs inte på allvar – inte förrän hennes liv var i fara och läget krävde akutoperation i Linköping. Nu kritiseras två läkare av Ivo för bristfälligt arbete.

Joline har fått drygt 2 000 kronor av tandvårdskedjan My Dentist för sveda och värk. "Det är alldeles för dåligt med tanke vad jag har utsatts för". Från Patientförsäkringsföreningen kom 3 000 kronor.

Joline har fått drygt 2 000 kronor av tandvårdskedjan My Dentist för sveda och värk. "Det är alldeles för dåligt med tanke vad jag har utsatts för". Från Patientförsäkringsföreningen kom 3 000 kronor.

Foto: Privat

Norrköping2022-01-03 12:59
undefined
Nyopererad. En rejäl varböld tryckte mot Jolines luftstrupe.

Den 23 oktober 2020 sökte Joline akuttid för tandvärk. Smärtan sträckte sig ned mot halsen. Tandläkaren på My Dentist som mötte henne var, enligt Joline, stressad. Någon hälsodeklaration gjordes inte i samband med hennes besök på kliniken.

– En bild togs på visdomstanden i höger underkäke. Men bilden var inte tydlig nog för att bedöma om tanden skulle dras ut. Han höll på i 10–15 minuter och fick öppna upp runt tanden för att få bort den. Det kändes som om käken gick av, säger hon.

Dagen efter ingreppet låg Joline i smärtor på golvet hemma med feber. Hon kördes till jourcentralen på Vrinnevisjukhuset, men blev hemskickad med Alvedon, som inte hjälpte. På måndagen fick hon antibiotika och smärtstillande av en tandläkare på My Dentist.

– Det är inte bara jag som har lidit, utan hela familjen som hjälplöst fick se hur dåligt jag mådde. Barnen pratar om det än.

Joline reagerar starkt på att det tog två dagar innan hon fick smärtlindring utskrivet.

– Alla som haft tandvärk vet att smärtan är outhärdlig och att Alvedon inte hjälper.

undefined
Joline har fått drygt 2 000 kronor av tandvårdskedjan My Dentist för sveda och värk. "Det är alldeles för dåligt med tanke vad jag har utsatts för". Från Patientförsäkringsföreningen kom 3 000 kronor.

Hon förklarar att hon var livrädd för att drabbas av blodförgiftning.

– Jag gick till och med igenom för min då femårige son hur han skulle kontakta 112 om jag blir medvetslös. På akuten – fem dagar efter ingreppet – fick jag inte ta av munskyddet för att visa hur svullen jag var. Jag började gråta, kunde inte äta eller dricka, än mindre öppna munnen. Ändå blev jag ombedd att åka hem. De hade för mycket att göra den natten, svarade en sjuksköterska. Det är hemskt och oacceptabelt att sjukvården kan vara så nonchalant. Jag ville inte höra att soffan hemma är skönare än deras hårda stolar. 

Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, anser att här skulle det ha gjorts en akut bedömning om luftvägarna var hotade. Ivo väntar fortfarande på att läsa journalen från akutmottagningen.

Först den 31 oktober, när Joline var på ytterligare en kontroll hos My Dentist, togs hon på allvar. Läget bedömdes då som mycket allvarligt. Tandläkaren larmade käkkirurgen på Universitetssjukhuset i Linköping. Hon fick antibiotika intravenöst och opererades på natten.

– Jag hade tur att just den tandläkaren var på plats. Hon verkade vara den enda som förstod hur allvarligt det var.

Efter röntgen i Linköping gick det fort. Läget var livshotande. En varböld på två centimeter tryckte mot luftstrupen.

– Jag snittades på ena sidan av halsen, fick dränage och låg kvar på sjukhuset i två dagar. 

Hon har idag känselbortfall i underläppen och vid operationsärret. 

– Ångesten är ändå värst. Jag upplever hjälplöshet och besvikelse. Tandläkarskräcken har aldrig varit större. Jag sätter mig inte där igen. Jag hoppas att tandläkare, jourcentral och akuten gör allt så det inte händer igen.

undefined
Jolines blev snabbt svullen över kind och käke.

Tandläkaren får kritik av Ivo. Bedömning, undersökning och ställningstagande vid behandlingen var bristfällig. Ivo menar att röntgenunderlaget var dåligt. Utifrån bilden går det, enligt Ivo, inte att fastställa hur nervkanalen löper i förhållande till tandroten, vilket är nödvändigt för att undvika nervskador. Journalanteckningarna är enbart skrivna med Försäkringskassans åtgärdskoder. Information saknas om varför Joline sökte vård, diagnos, hur tanden togs bort, bedövningsmedel (preparatnamn och mängd) och eventuella komplikationer.

Tandläkaren noterade heller ingen journalförd sjukdomshistoria eller allmänmedicinsk bedömning. Därför missade han Jolines hjärtfel. Enligt hennes hjärtläkare hade hon en defekt på hjärtat som motiverade till förebyggande antibiotikabehandling. 

Ytterligare en tandläkare på kliniken nämns i Ivo:s beslut. Han skrev ut penicillin och smärtstillande och bad Joline att höra av sig om svullnaden tilltog. Men han borde även ha bokat en ny tid för uppföljning eller remitterat Joline till en käkkirurg, menar Ivo.

Läkaren vid jourcentralen som undersökte henne dagen efter att tanden drogs ut kritiseras av myndigheten för bristande journalföring. Han lyste i munnen, men bedömde att avvakta och söka behandlande tandläkare två dagar senare. Sjukdomshistorian dokumenterades inte. Eventuella riskfaktorer kollades heller inte vilket gjorde att Jolines inte behandlades med antibiotika. Det påverkade vården.

Joline har ersatts med 5 000 kronor av My Dentist och Patientförsäkringsföreningen.

– För dåligt, det svider, säger hon.

Granskar vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) plus viss tillståndsprövning.

Kritik från Ivo innebär att arbetet inte utretts "enligt vetenskap, beprövad erfarenhet eller på annat sätt visat sig olämplig".  Det kan få konsekvenser för berörd person.

Ivo är en statlig myndighet – bildad 2013 – som är placerad under socialdepartementet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!