Jättelager väljer bort spåret – använder hellre båtar

Inget av de senaste årens lageretableringar har anslutit med industrispår till Kardonbanan. "Vi valde bort ett industrispår då det var så nära till hamnen", säger Magnus Hallin på Rusta.

Rustas logistikchef Magnus Hallin berättar att närheten till hamnen gjorde att de valde bort industrispår när de etablerade sina logistiklager på Malmölandet i Norrköping.

Rustas logistikchef Magnus Hallin berättar att närheten till hamnen gjorde att de valde bort industrispår när de etablerade sina logistiklager på Malmölandet i Norrköping.

Foto: Ulf Stråhle/Thomas Möller/Ulla Ericsson

Norrköping2021-11-22 14:48

I november går Rusta in i sin slutfas på logistikanläggningarna på Malmölandet. Då står 68 000 nya kvadratmeter färdiga vilket gör att Rusta totalt har 200 000 kvadratmeter lager i Norrköping.

– Vi går in i fjärde fasen i vår masterplan. Sedan har vi inte mer tomt att bygga på. Det är maffigt. Vi kan lagra över 310 000 pall, säger logistikchef Magnus Hallin.

undefined
Logistikchef Magnus Hallin anser att flexibiliteten är bättre med att köra båt till hamnen och därifrån köra in containrar till Rustalagren på lastbil. "Vi valde bort ett industrispår då det var så nära till hamnen".

Från Norrköping distribueras varorna till Sverige, Finland, Norge och fem nyetablerade butiker som Rusta har startat i Tyskland.

Nyetableringen i Norrköping har ingen anslutning till Kardonbanan. Rusta är inte ensamt om det. Varken Stadium, Martin & Servera eller något annat av de nya logistiklagren har valt att satsa på spårbunden anslutning.

– Vi hade det på bordet när vi letade läge, att vi skulle ha närhet till järnväg. Men vi valde bort ett industrispår då det var så nära till hamnen. Ett sådant spår ska också underhållas och besiktigas. Det är en stor investering, säger Magnus Hallin.

undefined
Rustas ursprungliga centrallager. I november kommer ett nytt utökat lager att stå klart med 68 000 kvadratmeter till. "Då går vi in i fjärde och sista fasen i vår masterplan. Sedan har vi inte mer tomt att bygga på", säger logistikchef Magnus Hallin.

Istället körs containrarna till Rustalagren via lastbil från hamnen. 

– För oss var det viktigt att ha den flexibiliteten. Miljömässigt också, för båtarna tar stora volymer. Vi behöver ha det här flödet att köra container för container från hamnen. När man får många containrar via tåg, på en och samma gång, måste man ha samma upplägg som på en bangård, fast på egen tomt, säger Magnus Hallin.

Karta: Rusta Lager Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!