– Att lägga hundra miljoner kronor på ett skrytbygge med tveksamma fördelar i det läge vi befinner oss i är inte ekonomiskt ansvarsfullt.
Nicklas Lundström (V) vill inte att den nya bron över Motala Ström ska bli öppningsbar.
– Det är extremt opraktiskt. Jag har pratat med båtfolk som är skeptiska, ingen vill göra den långa resan upp i Bråviken bara för att få några hundra meter i Strömmen, fortsätter han.
Enligt Nicklas Lundström behövs pengarna – som satsas på att bygga en öppningsbar bro i stället för det billigare fasta alternativet – gå till klimatinvesteringar, som exempelvis bättre cykelvägar.
Han fick vid måndagens kommunfullmäktige stöd av MP – som ville skicka tillbaka ärendet till samhällsbyggnadskontoret så att de kunde göra en ny utredning - bland annat för att se över möjligheterna för att dra en järnväg till Söderköping.
– Det behövs inte göras någon jätteanalys. Men ju mer man bygger för bilägare desto mer bilar blir det. Jag vet Norrköpingsbor som inte vågar cykla i stan, säger Ingemar Hillerström (MP).
Det politiska styret föll inte för de argumenten.
– Nu kanske jag raljerar lite, men vi kan knappast be Siemens att cykla med sina turbiner. Jag blir jätteförvånad när jag hör att MP vill göra en ny analys. MP borde tycka att saker är bra med den nya förbindelsen, den minskar bland annat stadstrafiken, säger Sophia Jarl (M), kommunstyrelsens ordförande med anledning av att storföretaget är beroende av bra transporter till Norrköpings hamn.
Kommunalrådet Tomas Tekmen (KD), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, pekade på att det blir en stor och långsiktig investering för kommunen oavsett utseendet på själva bron.
– Kostnaderna för betongen och arbetsinsatsen, det vill säga bron som helhet, blir ju densamma, säger han.
Debatten var rätt så snabbt över och majoriteten klubbade igenom kommunstyrelsens förslag om att anta detaljplanen för området på Sylten. Därmed har vi kommit ett kliv närmare den nya östra ringleden Johannisborgsförbindelsen.
Den totala investeringskostnaden för utbyggnad och ombyggnad av gator, gång- och cykelvägar, samt bro över Motala ström hade inledningsvis grovt uppskattats till 787 miljoner kronor. Som vi tidigare berättat har dock prislappen gått upp. Enligt nya beräkningar lär prislappen landa på 999 miljoner kronor – alltså en ökning med 202 miljoner kronor.
Det omfattande projektet – bland de dyraste satsningarna någonsin i Norrköpings historia – beräknas till stora delar stå klar 2030.