Så jobbar de för att få till det stora vägbygget

Det brinner i knutarna. De östgötska politikerna har bara fram till den 30 november på sig att övertyga Trafikverket om att Händelöleden ska ingå i den nationella planen och börja byggas.

De östgötska riksdagspolitikerna Mattias Ottosson (S) och Betty Malmberg (M) står eniga i kampen för att Händelöleden ska byggas i Norrköping.

De östgötska riksdagspolitikerna Mattias Ottosson (S) och Betty Malmberg (M) står eniga i kampen för att Händelöleden ska byggas i Norrköping.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2021-11-09 14:15

Den 30 november ska Trafikverket redovisa en nationell plan för utveckling av transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033 för Regeringskansliet. Som vi tidigare rapporterat pekar det mesta på att Händelöleden i Norrköping inte tillhör de projekt som ingår i den stora infrastruktursatsningen. 

Men det finns de som ännu inte har gett upp hoppet. Under måndagen samlades östgötska riksdagspolitiker, företrädare från näringslivet samt representanter från Norrköpings kommun på Östsvenska handelskammaren i Norrköping för att diskutera hur man kan jobba för att övertyga Trafikverket om att Händelöleden ska bakas in i den nationella planen.

– Det har kommit oroväckande signaler från Trafikverket. Men än är inga beslut fattade. Och vi vet ju sedan tidigare att projekt har åkt lite in och ut, säger Betty Malmberg (M), östgötsk riksdagspolitiker från Ödeshög.

Det återstår bara 22 dagar innan planen ska presenteras är det här inte lite sent påtänkt?

– Vi har jobbat med den här frågan ett tag, men visst borde vi ha gjort mer tidigare. Jag tycker dock att det har varit svårt att tyda Trafikverket, det här har ju funnits med i planerna.

undefined
Från trafikplats Herstaberg ska Händelöleden bli en ny förindelse över till Händelö.

Varför ska Trafikverket ändra sig och inkludera Händelöleden?

– Jag tycker att det saknas en större samhällsekonomisk analys. Ostlänken och flytten av hamnen är två viktiga delar, en ny väg är den tredje. Om inte den byggs blir inte hela pusslet färdigbyggt – Händelöleden är den sista pusselbiten. Utan den blir det inte fullständigt. 

– Dessutom är det här en angelägenhet inte bara för Östergötland, den omfattar exempelvis riksväg 51 upp mot Örebro. Därför bör den lyftas upp i den nationella planen, säger Betty Malmberg.

Bland de östgötska riksdagsledamöterna råder det en stor politisk enighet i den här frågan. Representanterna från Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna och Socialdemokraterna gav alla tummen upp vid måndagens träff.

Politiker runt om i Sverige slåss nu om att få sina projekt med i planen, vad händer om partierna på riksnivå säger åt er att backa i den här frågan?

– Så fungerar det inte. Vi jobbar regionalt inom partiet och det här är som sagt en nationell angelägenhet, säger Betty Malmberg.

Hon får medhåll av Socialdemokraternas Mattias Ottosson, riksdagspolitiker från Norrköping.

– Händelöleden är viktig, inte bara för Norrköping utan för hela regionen och hela landet som exportnation. Näringslivet, inte bara Siemens, är i behov av en väg för tunga transporter till hamnen, säger Mattias Ottosson.

Östergötland omfattas av andra stora infrastruktursatsningar, som Ostlänken och förbifart Söderköping. Är det realistiskt att tro att ni även ska få med Händelöleden i den nationella planen?

– Vi är landets fjärde största region och de här infrastruktursatsningarna är rimliga och realistiska. Vi har många tunga argument för att Händelöleden ska byggas, säger Mattias Ottosson.

undefined
Siemens är i behov av en väg för tunga transporter norrifrån till nya hamnområdet i Pampushamnen.

Fram till den 30 november ska nu de östgötska riksdagspolitikerna intensifiera sitt arbete kring vägbygget.

Vad händer närmast?

– Vi kommer att uppvakta både Trafikverket och departementet, vi kommer att bjuda in dem till ett möte inom kort. Vi kommer att kämpa allt vad vi kan för få till den här viktiga leden, säger Betty Malmberg.

De ekonomiska ramarna under perioden 2022–2033 uppgår till 799 miljarder kronor, varav 197 miljarder ska gå till statliga vägar.

Så funkar det

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till en ny nationell plan.

Under våren 2021 la regeringen lagt fram en infrastrukturproposition med ekonomiska ramar för den kommande nationella planen och länsplanerna. I juni fattade riksdagen beslut om de ekonomiska ramarna. 

I juni gav också regeringen Trafikverket ett direktiv att ta fram ett planförslag.

Trafikverket ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den 30 november 2021.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!