Lars Danielsson köpte 2017 tillbaka den ståtliga villa han en gång ägt på 1980-talet. Logiskt, för han ägde all mark runt om fastigheten som idag är omsorgsfullt renoverad. Nu är det gårdsbutik och fik. Det är navet för Agetomta gård, som främst producerar olika charkprodukter.
– När vi först öppnade var planen att ha en restaurang här, men så kom pandemin. Då blev det mest slakteriet som drog och alla de olika varor som vi producerade. Just nu är restaurangen på is. Men vi har fika och försäljning av våra varor, säger Kristin Danielsson som är dotter till Lars.
Det är ett familjeföretag med totalt sju anställda där Lars, Kristin och syskonen Fredrik och Cecilia sitter i styrelsen.
2019 blev det egna gårdsslakteriet färdigt. Till gården hör 450 hektar mark där bland annat 110 tackor med lamm och 350 dovhjortar, nu när de kalvat, håller till. Det innebär en ganska stor köttproduktion.
– Vi har egen korvtillverkning här. Det är vi nog unika med. Men det är Micke som jobbar hos oss som har utvecklat alla våra produkter. Vi har vildsvin och dovhjort i de flesta korvarna och röker köttet själva. Vi tar tillvara på allt som gården producerar. Det är ett större problem hur vi ska få det att räcka. För det tar slut, säger Kristin Danielsson.
Försäljningen går främst till andra olika producenter samt försäljning på Reko-ring (lokalproducerade livsmedel).
– Vi har mycket legotillverkning, till jaktlag och privatpersoner. Gläntans viltkött och Vikbolandsstruts levererar vi till året om. Vi har ett bra och nära samarbete. Vi försöker att hjälpa varandra, säger Kristin.
Det är ett tufft år generellt för lantbrukare i landet. Gödningen inför säsongen var rekorddyr. Nu när det ska skördas har kvalitén på spannmålet blivit låg på grund av väderförutsättningarna, med torka och sedan regn. Det mesta går till djurfoder, vilket gör att marknadspriserna har sjunkit. Det påverkar en gård som Agetomta.
Fjälster till korv har också ökat betydligt i pris för producenterna. Konsumenterna har drabbats av inflation och höjda räntor, vilket också förändrat köpvanorna.
– Varje kund köper hälften så mycket, men den totala försäljningen har ändå ökat, så det blir bara bättre. Vi är inte så dyra om man jämför med priserna uppåt i landet, säger Lars Danielsson.
Han vill vara försiktig med prishöjningar.
Dottern Kristin ser en risk med att trycka ned kostnaderna för länge och sedan tvingas höja kraftigt.
– Vi har en diskussion. Vi behöver inte höja så mycket, utan kanske måste följa med, kostnaderna blir högre och allt runt omkring blir dyrare. Vi måste tjäna pengar, annars är det svårt att hålla på, säger hon.
Lundby strax intill har växt mycket. Radhus och nybyggda villor har uppförts där många barnfamiljer flyttat in.
– Vi ser många ute och går med barnvagn. Det finns också de som måste vända på varje krona, men de tar sig tyvärr inte ut hit. Vår huvudsakliga målgrupp är 50 plus, som har ett uppstyrt liv. De köper ofta kvalitet utan att kolla på prislappen. Många av dem som provat våra korvar säger att de inte kan äta något annat efteråt. Det är ett bra kvitto, säger Kristin.
Vägen till Agetomta gård kantas av solrosor som precis slagit ut. Gården har självplockning, sedan får den som kan swisha till förmån för Barncancerfonden.
– Vi har samlat in 7 000 kronor och än har inte alla fält blommat färdigt, säger Lars.