Lina Ayala hade precis hämtat sin sambo från jobbet när de tog med barnen för att köpa mat på McDonalds på Apelgatani Norrköping. När hon skulle beställa från bilen blev det ett missförstånd som ska ha lett till en osämja mellan henne och personen i kassan. När maten var hämtad och de skulle börja äta gjorde de en ovanlig upptäckt. I en av barnens Happy Meal låg en fuktig snusprilla – mitt bland maten.
– Jag tänkte fy vad vidrigt. Hur kan man göra så här mot ett barn som inte ens har gjort henne något?, säger Lina Ayala.
Fick pengarna tillbaka
Efter upptäckten ringde hon direkt till McDonalds och efterfrågade den som hanterat hennes mat vid namn. Efter att ha blivit nekad att prata med personen i kassan åkte Lina Ayala och hennes sambo tillbaka till restaurangen. Där fick de prata med chefen som de inte upplevde tog incidenten på något större allvar.
– När vi pratade med chefen svarade hon bara: "jaha, det var bara det" som att det inte alls var något ovanligt. Sedan tog hon maten och gav oss våra pengar och några kuponger tillbaka, säger hon.
För Lina Ayala var inte problemet att ersättningen inte var tillräcklig, utan mer att hon tycker att det är viktigt att få upprättelse för händelsen.
– Det handlar inte om att få tillbaka något för detta, det handlar om att deras chef inte tar sitt ansvar. Så nu har vi ringt huvudkontoret och de kommer att kontakta ägaren av restaurangen, säger hon.
Anette Hoffman är franchisetagare för McDonalds i Norrköping och hon tycker att det som har hänt är väldigt beklagligt.
– Den här typen av saker får så klart inte hända. Vi är fortfrarande inte riktigt säkra på hur det kunde gå till, eftersom att ingen av de som jobbade på restaurangen den dagen snusar. Vi ska se över händelseförloppet och se utifrån det om vi har brusit i någon del av våra rutiner, säger hon.
Hade en bra dialog
Trots att Lina Ayala inte säger sig ha fått någon ursäkt av restaurangchefen som jobbade när händelsen inträffade är Anette Hoffman övertygad om att dialogen mellan parterna var bra.
– När jag pratade med restaurangchefen sa hon att hon har bett om ursäkt för händelsen. Hon känner givetvis med kunden och känner själv att hon bemötte kunden på ett bra sätt, säger hon.
Att Lina Ayala inte längre kommer att besöka restaurangen är något som de tycker är tråkigt men befogat.
– Vi jobbar ständigt för att hålla en bra kvalité men har full förståelse för att hon inte kommer att äta här fler gånger, säger Anette Hoffman.
Den restaurangchef som jobbade och mötte Lina Ayala har valt att inte kommentera händelsen.