Het debatt om journalistik och redaktionsdöd

Vad betyder lokaljournalistiken och hur förhåller vi oss till att fler och fler redaktioner tvingas lägga ner?

Foto:

NORRKÖPING2014-04-11 07:01

Visningen av filmen Tidningsdöden var utgångspunkten för en debatt som stundom hettade till men där debattörerna inte talade samma språk. Det var inte alltid de ville förstå varandra: Ann-Charlotte Sandelin från den lilla nättidningen Kultursidan.nu, Anders Nilsson från NT, Widar Andersson från Folkbladet och forskaren Mark Comerford från Linköpings Universitet.

Den studentproducerade filmen Tidningsdöden tog upp det högaktuella ämnet om lokaljournalistikens överlevnad i förhållande till papperstidningens död. Det var också vad debatten skulle handla om, men moderatorn Magnus Rodell, docent i idéhistoria, uttryckte att det var ett "märkligt sammanträffande" att Tv4 just meddelat att man stänger sina lokala nyhetsredaktioner med 140 medarbetare. Därmed lät han debatten gå utanför ramarna för "pappret".


"Begår rituellt självmord"
Mark Comerford som pendlar mellan Sverige och Egypten (där han är på gång att starta en tidning) gav ett perspektiv på "tidningsdöden" som skilde sig från de etablerade tidningsmännens.

– Jag har med stigande förvåning sett att tidningsbranschen inte bara dör utan begår rituellt självmord, sa han.

Han talade om för publiken att Ann-Charlotte Sandelins lilla nätredaktion är framtiden medan de stora tidningsdrakarna klamrar sig fast vid forntiden. Han sa att vi är inne i en skiftestid mellan två samhällssystem och att samhällets strukturer just nu förändras på samma sätt som de gjorde från jägarkultur till bondesamhälle och från bondesamhälle till industrisamhälle.

– Jag tycker att du förenklar. Vi har flera typer av samhällen på gång samtidigt, invände Ann-Charlotte Sandelin.


Gör sig märkvärdiga
Folkbladets ansvarige utgivare Widar Andersson sa att han ibland tycker att att journalistkåren gör sig lite väl märkvärdiga över sin roll.

– Demokratin står och faller inte med att 38 lokalredaktioner lade ner år 2013. Omvandlingar sker i alla branscher och om tidningarna dör kommer något annat, sa han och tillade att han själv inte tillhör journalistkåren.

NT:s publisher och ansvarige utgivare Anders Nilsson mötte frågor om framtiden genom att berätta om tidningshusets framgångar och antal läsare i nya kanaler.

– Vi har aldrig varit så bra på journalistik som vi är nu, sa han och hänvisade till senaste tidens artiklar om gängkriminalitet och könsstympning.

– Och vi säljer ju till och med reklam åt Google, sa han och förklarade att mediehuset satsar på att klara framtidens utmaningar genom att inte lägga alla ägg i samma korg.

– Kvalitet handlar inte om pengar, sa Mark Comerford och berättade historien om världskända Brown Moses som gör storartad journalistik när han rapporterar om Syrienkonflikten från sin laptop utan att ens ha lämnat England.


Skräddarsy nyhetsflödet
"Men hur blir då framtiden?" frågade moderatorn Magnus Rodell.

– Jag tror att vi försöker tänka oss framtiden som vi föreställer oss den. Det vi tror är framtid har ofta redan hänt, sa Mark Comerford.

– Jag tror bara att tidningen är en av många distributionskanaler, sa Anders Nilsson och fick medhåll av Widar Andersson som tänkte sig ett nyhetsflöde som skräddarsys på samma sätt som en Spotifylista på datorn.

– Det där har vi ju redan idag, konstaterade Ann-Charlotte Sandelin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om