Nya frågetecken kring Ostlänkens framtid

Hennes uttalande om ett omtag för Ostlänken och en ny utredning skapade skrämselhicka i ett helt län. Ett halvt dygn senare gör Helena Gellerman (L), en av riksdagsledamöterna bakom motionen om nej till höghastighetsjärnväg en U-sväng. "Vi stödjer Ostlänken", säger hon.

Helena Gellerman (L) är en av riksdagsledamöterna bakom motionen om nej till höghastighetståg. Hennes uttalande har skapat stor oro för Ostlänkens framtid.

Helena Gellerman (L) är en av riksdagsledamöterna bakom motionen om nej till höghastighetståg. Hennes uttalande har skapat stor oro för Ostlänkens framtid.

Foto: RIksdagen/Norrköpings kommun

Norrköping2022-10-04 19:39

Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna har enats om att säga nej till höghastighetsjärnväg. En följdmotion i frågan lämnades in under måndagen och kommer att behandlas i trafikutskottet. Det har väckt stor oro för Ostlänkens framtid. Framförallt efter de uttalanden som en av motionärerna, Liberalernas Helena Gellerman, gjorde till oss på måndagkvällen.  Alla planer på höghastighetståg, inklusive Ostlänken, stoppas och en kapacitetsutredning ska titta på hur man sen ska gå vidare, förklarade hon.

– Det här ska ses som ett omtag. Att vi får bort höghastighetsfokuset och att vi tittar på vad det innebär för satsningarna, var beskedet från Gellerman då.

Hon fick också den direkta frågan:

Så när ni tar över blir det stopp för de järnvägsplaner som ligger, inklusive Ostlänken, en ny utredning ska titta över allt och sen får vi se vad som genomförs?

– Ja, så blir det och jag utgår ifrån att den utredningen kommer i gång fort och kan jobba på bra, blev svaret.

undefined
Ostlänkens framtid har återigen hamnat i fokus efter att M, KD L och SD sagt nej till höghastighetsjärnväg.

Uttalandena utlöste en febril aktivitet över hela länet från politiker, näringsliv och andra som har jobbat med planerna för Ostlänken i drygt 20 år. När vi under tisdagen söker Helena Gellerman igen på grund av de starka reaktionerna är svaret delvis ett annat.

– Vi säger nej till höghastighetsjärnväg och Ostlänken har tidigare varit en del av det. Vi står bakom att Ostlänken ska byggas. Den har kommit så långt och är så underbyggd men rent beslutstekniskt måste man titta på att det kan komma att behövas justeringar eftersom Ostlänken inte kommer att vara en del av ett nationellt stambanenät för höghastighetståg, för det säger vi nej till, säger hon.

Vad menar du med rent beslutstekniskt?

– Den är i dag en komponent i höghastighetsjärnvägen. Om du tar bort den delen vad innebär det då?

Du menar att ni vill lyfta ut Ostlänken ur höghastighetstänket?

– Ja, exakt. Vi vill inte stoppa Ostlänken utan måste titta rent beslutstekniskt på hur det kommer att påverka. Det kommer att få konsekvenser eftersom den har varit en del av hela stambandenätet för höghastighetståg.

På måndagen sa du att ni vill göra ett omtag på allt, inklusive Ostlänken?

– Ja, man behöver göra ett omtag på hela kapacitetsutredningen och det finns en kapacitetsbrist på sträckan. Säger vi nej till höghastighetståg behöver man se hur det påverkar Ostlänken. Om man gör det separat eller hur man hanterar det kan jag inte gå in på nu.

undefined
"Vi vill inte stoppa Ostlänken utan måste titta rent beslutstekniskt på hur det kommer att påverka. Det kommer att få konsekvenser eftersom den varit en del av hela stambandenätet för höghastighetståg", Helena Gellerman (L).

Att en ny utredning skulle innebära ett stopp för Ostlänken i väntan på resultatet tror dock inte Helena Gellerman på tisdagen.

– Det blir inte ett stopp, vi vill inte stoppa Ostlänken.

Så oavsett om utredningen kommer igång kan arbetet med Ostlänken fortsätta?

– Hur man hanterar det rent beslutstekniskt och hur det påverkar Ostlänken kan inte jag sitta och säga nu, men vi stödjer Ostlänken.

Det är ändå lite svårt att förstå vad ni menar egentligen. Kommer inte Ostlänken att beröras av kapacitetsutredningen?

– Den kommer att beröras men jag vet inte alla delar i det projektet som är kopplat till att den är en del i ett stambanenät för höghastighetståg. Rent beslutsmässigt måste man titta över vad det innebär om man ser det som ett enskilt projekt. Det kanske inte blir några större förändringar eller så blir det så men man måste göra omtaget och titta på det som ett enskilt projekt och vad det innebär.

Så du räknar med att Ostlänken kommer fortsätta planeras, projekteras och byggas även under den här kapacitetsutredningen?

– Jag vill inte föregå hur man hanterar det. Jag utgår ifrån att det man behöver se över är vad det innebär rent besluttekniskt att vi säger nej till höghastighetståg. Det får man se. Under tiden utgår jag ifrån att man kan fortsätta. Det finns ju heller inget beslut i dag utan bara att vi lämnat in en följdmotion där vi fyra partier är överens om att vi inte står bakom en höghastighetsjärnväg.

Hade du för dålig koll på Ostlänken som projekt när du skrev den här motionen?

– Nej, det har jag inte. Jag har suttit i trafikutskottet länge. Jag vet att Ostlänken är den länk som kommit längst av alla projekteringar jämfört med de andra sträckorna på den planerade stambanan för höghastighetståg. Jag har engagerat mig ganska mycket i höghastighetstågen, säger Helena Gellerman.

undefined
Ostlänkens planerade sträckning mellan Loddby och Stavsjö.
Ur motionen

Helena Gellerman (L), Maria Stockhaus (M), Marcus Jacobson (KD) och Thomas Morell (SD) står bakom motionen om nej till höghastighetsjärnväg, som är förankrad i respektive parti.

Där skriver de bland annat: "...Utifrån prioriteringar om den samhällsekonomiska och miljömässiga nyttan säger Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna nej till höghastighetsjärnväg. Externa beräkningar pekar på en sammanlagd kostnad för projektet på upp emot 350 till 400 miljarder..."  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!