Vi har i en lång rad artiklar berättat om planerna för logistikparken, men också kritiken från de närboende. Efter ett avgörande domstolsbeslut i början av februari kan arbetet nu, fem veckor senare, dra igång på allvar.
– Det känns fantastiskt bra, säger Fredrik Palm, vd för Klinga logistikpark, i samband med spadtaget på onsdagen.
På platsen, strax intill Klinga by, har man redan börjat påla för den första jättebyggnaden av tre. Den kommer att bli omkring 300 meter lång och hyras ut till logistikföretaget Almroths. De ska här ha ett e-handelslager åt sina drygt 70 kunder, där bland annat Bokus och Akademibokhandeln finns bland de senaste nytillskotten.
Men väntan har varit lång och Almroths vd Carl Svensson berättade strax före jul att det anrika Norrköpingsföretaget övervägde att flytta till en annan kommun – innan domstolsbeslutet gav klartecken till att börja jobba.
– "Äntligen" är känslan i dag, säger han.
– Det här betyder att vi kan samla oss. Vi är utspridda på en massa ställen i Norrköping, där vi har ungefär 90 000 kvadratmeter som vi hyr, säger han och förklarar att det också finns en miljöaspekt, där man kan få färre lastbilar som lämnar och hämtar gods – och som kan fyllas på ett bättre sätt. Dessutom får man bättre anpassade lokaler.
Almroths räknar med att kunna flytta in 1 april 2023, men själva flytten är komplicerad och väntas ta ett halvår. Samtidigt som vissa av företagets lokaler i Norrköping töms och flyttas över till Klinga, så ska verksamheten samtidigt rulla på.
– Det är stora flyttar och mycket grejer som ska flyttas. Och våra kunder ska vara med på det här också, så det blir ett riktigt tusenbitarspussel, säger Carl Svensson, som berättar att man i dag har omkring 200 personer i personalen, en siffra som nu ska växa och väntas landa någonstans mellan 300 till 500.
Men Almroths blir inte ensamma på platsen. Detaljplanen täcker två byggnader till i liknande storlek, där man ännu inte har sökt bygglov.
Dessutom har Northvolts tilltänkta yta också frigjorts, då batterijätten valde bort Norrköping. Här ska en ny detaljplan tas fram till hösten – och målet är ytterligare ett område av samma storlek som det som redan har godkänts, berättar logistikparkens vd.
– Bara på "vår" yta kommer minst 1 000 personer att jobba, säger Fredrik Palm och tillägger att den siffran kommer växa när "Northvolt-ytan" räknas in.
– På hela området kommer det att handla om tusentals arbetstillfällen, säger han.
Då krävs också mer än bara arbetsplatser. Det finns därför också tidiga planer på grönytor, promenadstråk, en padelhall och vad man kallar "en väldigt modern truckstop" – både för personal och förare som kör transporter till och från området.
– Det ska bli laddning för både personbilar och tunga transporter, säkra parkeringsplatser, bra lunchrestauranger och kanske ett enklare hotell, säger Fredrik Palm.
Norrköpings kommun har lanserat sig som ett av främsta logistiknaven i Sverige och enligt kommunstyrelsens ordförande, Olle Vikmång (S), stärks den ställningen med marken som blivit tillgänglig i Klinga.
– Vi har en ganska god tillgång på mark just nu, men efterfrågan är också väldigt hög, så vi måste höja ambitionsnivån ytterligare, säger han och nämner att man därför nyanställer personal med "spetskompetens" till samhällsbyggnadskontoret.