Nu får länsväg 215 två fartkameror på sträckan mellan Göstad och Skärblacka. Anledningen är att Trafikverket har märkt att många kör snabbare än den tillåtna hastighetsgränsen på 70km/h. Dessutom saknar vägen mitträcke, vilket gör att det finns extra stor risk för olyckor.
Kamerorna ska få folk att köra långsammare. Britt Lisra, utredare på Trafikverket, berättar att hastigheten i kollisionsögonblicket är avgörande för hur svårt folk skadas i bilolyckor.
– Rätt hastighet räddar liv, säger hon.
I hela Sverige finns 2 000 fartkameror som Trafikverket uppskattar räddar 20 liv varje år.
Är det inte så att folk bara saktar in före kameran och gasar igen efter?
– Det är många som tror det. Men nej, vi ser i våra utvärderingar att det inte är så, utan att medelhastigheten sjunker på hela sträckan. Visserligen lite extra mycket just vid kameran, men även innan och efter. Det är en följd av att vi skyltar upp och är tydliga med hastighetsbegränsningar och kameror – det ska vara lätt att göra rätt.
Britt Lisra berättar att Trafikverket sätter upp fartkameror på 70- och 80-vägar som ofta saknar mitträcke, och som inte inom en snar framtid kommer att byggas om. När vägarna sedan byggs om och blir bättre tas kamerorna ner.
Hon hade gärna sett att fler vägar byggdes om, men förstår att det är en fråga om prioriteringar.
– Det är en stor kostnad att bygga om vägar. Då får man göra de här 70- och 80-vägarna så bra det går så länge, till exempel med kameror.