Mellan den 2 och 6 september har totalt nio fartyg från svenska marinen övat i och utanför Bråviken. Under onsdagen låg fartygen vid kaj inne i Inre hamnen och vi passade på att gå ombord på minröjningsfartyget HMS Vinga och pratade med fartygschefen, örlogskapten Malmkvist.
– Vi är 30 man ombord på fartyget. Bemanningen är 24/7 och besättningen arbetar i skift, säger han.
Han berättar kort hur arbetet med att hitta och förstöra minor, som ligger gömda under vattenytan, går till.
– Med hjälp av sonar tittar vi ned i vattnet och ned mot botten. Upptäcker vi något som är intressant kan vi gå ned med en fjärrstyrd farkost för att identifiera vad det är för något.
– Är det så att det är en mina vi hittat så lägger vi en sprängladdning bredvid och detonerar den, som då slår sönder minan, säger fartygschef Malmkvist.
En av uppgifterna under denna övning, i och kring Bråviken, är att förbättra lokalkännedomen. All data från veckans övning sparas och kan senare användas om det till exempel skulle vara en skarp händelse på samma plats. Då kan man jämföra med hur det sett ut tidigare och se om det dykt upp någon nytt på havsbotten vid ett senare tillfälle.
På fartyget finns även det äldre systemet för att röja minor, ett så kallat minsvep. Där är det mer av en trål som släpas bakom fartyget med syftet att kapa minornas förankring mot botten så att de flyter upp till ytan.
– Minröjning är vår huvuduppgift, men vi deltar även vid ubåtsjakt då vi är duktiga på att hitta saker under ytan.
Det finns två likadana minröjningsenheter i Sverige, en i Stockholm en och en Karlskrona. Operationsområdet är primärt Östersjön och västkusten.
– Det är där, tillsammans med finnarna, som vi är väldigt duktiga och spetsiga. Svenska vatten är lite speciella med mindre djup och annan salthalt.
Övar ni mycket med andra Natofartyg numera?
– Ja, det gör vi. Men det gjorde vi även innan vi gick med i Nato. Nu är det på en annan nivå, nu känner vi varandra och är med i klubben, så att säga. Samarbetet går nu ännu smidigare än förut.
Innebär det att ni har ordergivning på engelska ombord?
– Det har vi haft länge. Min karriär började 2006 och redan då var det engelska som gällde.
Med på minröjningsfartygen HMS Vinga är August som kommer från Norrköping. Han gjorde sin värnplikt ombord på fartyget och efter avslutad värnplikt tog han anställning på 3:e sjöstridsflottiljen.
– Jag är ledningssystemoperatör så jag sköter kommunikation till och från fartyget. Det är jag som tar hand om ordrar och andra signaler som kommer in och sedan vidarebefordrar jag dem till fartygschefen.
August har redan fått prova på sina färdigheter skarpt.
– Förra året deltog vi i Nato-styrkan under Open Spirit och vi var då bland annat i Estland och tilldelades där ett område att minröja. Vi hittade ett par skarpa minor som vi neutraliserade.
Många Norrköpingsbor var i Inre hamnen för att få en närmare blick på marinens fartyg. Förr kunde allmänheten ibland få komma ombord på marinens fartyg när de låg inne i hamnarna, men det har blivit väldigt restriktivt med det numera.
– De senaste åren, fram för allt efter Rysslands invasion av Ukraina, har det stramats åt med säkerheten, säger fartygschef Malmkvist.
– Men det är viktigt att vi syns för att bland annat invånarna i Norrköping ska veta att vi finns och kan stoppa det som kan komma in här.