Två ingångar möter blicken från Gamlebro mot Yllefabriken.
Den ena, i glas, leder dig in i huset.
Den andra, med lite ruffigare detaljer, är vägen in i Mikael Ståhls egen dröm av konst, som tar plats i Nyborgs Yllefabriks gamla industrilokaler. En handfull bilder under renoveringen ger en vink om den klassiska miljön med rejäl rymd och stora ljusinsläpp i taket, men hur det ser ut i dag förblir än så länge en hemlighet.
– Vi kan ha några bilder du kan visa upp, men vi vill inte avslöja för mycket än. Vi är, mer eller mindre, klara. Det är bara lite detaljer kvar, säger Mikael Ståhl, 64.
Nyborgs tvingades lägga ned sin verksamhet 1956 i textilkrisens spår. Området föll i takt med tiden i glömska, men upplever en ny blomstrande tid längs den pulserande strömmen.
– Att visa konst i det här området är egentligen en gammal idé... Jag gick omkring här tillsammans med Sten Eriksson på 1980-talet och upplevde lokalerna och miljöerna. Sten såg redan då möjligheterna till något stort, säger Mikael, som träffade honom under studieåren i Lund.
Det var början på vänskapen mellan de två konstintresserade studenterna.
– Sten lärde mig massor om konst. Han hade en sån känsla för kvalité och fingertoppskänsla och hjälpte mig köpa mitt första verk 1982.
Som var?
– PG Thelanders "Pingvin 7". Jag har den kvar hemma. Sten flyttade till Norrköping och öppnade ett galleri här. Han blev min konstnärliga mentor och var en god vän tills hans bortgång 1997, säger Mikael.
Han lärde känna, tack vare Sten, tyska konstnärer som Georg Baselitz och Anselm Kiefer, som finns i hans stora samling av totalt 400 verk och med på Ståhl Collections första utställning i Yllefabriken. Tolv rum över 1900 kvadratmeter kommer visa en bredd av samtidskonsten – från 1960-talet och till nu. Utställningen är en av de främsta privata i Norden.
– Vi har plats för 150 verk med skulpturer, målningar och video. Varje rum kommer ha olika teman. Det kan vara ett rum med en konstnär, ett annat med gamla godingar, ett tredje skandinaviskt och så vidare...
Han har haft en modell på kontoret över sin konsthall, där han funderat och pusslat över premiärutställningen.
– Jag ville göra hängningen själv och visa att det är en privat samling. Det har känts viktigt. Det är som om jag bjuder hem publiken till mig själv och låter det upptäcka allt vad den här konsten kan erbjuda av känslor.
Hur stor är den ekonomiska satsningen?
– Jag vet det, men det kommer jag aldrig tala om. Man pratar inte om sådana saker. Det är inte intressant. Jag bestämde mig för att göra det här och behövde satsa, säger Mikael Ståhl.
När företaget Henry Ståhl Fastigheter AB såldes i slutet av 2014 behöll familjen fastigheten med Yllefabriken, där det nu finns lägenheter, kontor och konsthall.
Konsthallen fanns med redan för början, men när kommunen öppnade upp för Strömsholmen och ville ha in förslag på framtida planer för den gröna oasen i Strömmen skickade Mikael Ståhl in sitt förslag. Det var 2016, men kommunen valde en annan väg.
I dag är det fortfarande ett stort frågetecken för Strömsholmen medan Mikael Ståhl är mindre än ett halvår borta från att öppna sin konsthall.
– Om vi fått bygga på Strömsholmen är det tveksamt om vi hade kommit så långt som vi gjort nu. Här fanns alla detaljplaner klara. Vi kommer också kunna visa mer konst här, men kommer behöva jobba mer annorlunda här än vi hade tänkt göra på Strömsholmen.
På vilket sätt?
– I vårt förslag för Strömsholmen fanns det planer på en restaurang och café tillsammans med konsthallen, vilket hade gjort det möjligt att ha öppet flera dagar i veckan. Det finns inte här. Vi kommer ha begränsade öppettider med bokningar i veckorna och öppet på lördagarna.
Med den nya konsthallen får Norrköping ett nytt besöksmål på sin stadskarta.
– Vi blir ett komplement till allt Norrköping redan har och kan, förhoppningsvis, locka nya besökare hit. Det kan öka attraktionen för staden.
Konsthallen öppnar lördagen den 9 maj 2020.
Längtar du?
– Ja. Det är nervöst. Jag har märkt av ett stort intresse från många håll, men det gäller också att upprätthålla intresset efter den första vågen.
Hur ska ni göra det?
– Med konstnärssamtal, sång och musik och andra aktiviteter, som kan skapa en större nyfikenhet på vad som händer här inne. Vi måste få in historien i vår utställning så det blir mer än att bara komma hit och titta, säger Mikael Ståhl.