Här är Jarls ord – efter hårda kritiken mot Norrköping

Plötsligt exploderade det kring Norrköping när det gäller debatten om kulturens framtid – och kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) utpekades som kulturens fiende nummer ett. Nu svarar hon på kritiken. "Debatten är orättvis", menar hon.

"Det är klart att det var provocerande att jag kallar dem som tycker att de ska sitta i orubbat bo när resten av Kommunsverige sparar för en elit", säger Sophia Jarl om reaktioner på hennes svar i kulturdebatten.

"Det är klart att det var provocerande att jag kallar dem som tycker att de ska sitta i orubbat bo när resten av Kommunsverige sparar för en elit", säger Sophia Jarl om reaktioner på hennes svar i kulturdebatten.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2023-08-24 19:55

Sällan har en lokalpolitiker i Norrköping hamnat så i fokus för en mediastorm på riksnivå som Sophia Jarl (M) efter att det stora kulturbråket exploderade efter en krönika i DN. Efter hennes svar i Expressen och öppna inlägg i sociala medier tog debatten mer fart.

Bakgrunden är att NT i flera artiklar berättat om den nya inriktning som kulturfrågorna i kommunen har sedan Borgerlig samverkan med stöd av SD tog över efter valet 2022. Det handlar om att utreda om Louis de Geer-hallen kan säljas och om den stora omorganisationen av kommunens verksamhet där kultur- och fritidskontoret ska försvinna som egen enhet och bli en del av det nya tillväxt- och utvecklingskontoret.

undefined
"Det är klart att det var provocerande att jag kallar dem som tycker att de ska sitta i orubbat bo när resten av Kommunsverige sparar för en elit", säger Sophia Jarl om reaktioner på hennes svar i kulturdebatten.

Hur känns det att stå i centrum för en mediastorm?

– Jag tycker att den här frågan är oerhört viktig och aktuell med tanke på vad Kommunsverige går igenom. Debatten hade inte gått att undvika och nu blev det jag som tog steget fram i det här läget, säger Sophia Jarl som menar att ursprunget till debatten är utredningen och diskussionen kring en eventuell försäljning av Louis de Geer och framtidens förutsättningar för Norrköpings symfoniorkester.

Har du missbedömt opinionen när det gäller de här frågorna?

– Nej, det tror jag inte. Jag ser vad som skrivs i olika forum men det är också mycket som inte syns. Jag har fått extremt många mejl, sms och meddelanden i sociala medier där många skickar ett tack och att det här var en nödvändig debatt. Vi behöver en kulturpolitisk debatt om pengar och det passade bra när DN:s krönikör skrev som han gjorde.

– Jag känner mig helt trygg i själva sakfrågan. Jag är inte förvånad över att ingen förtroendevald tidigare vågat kliva fram på det sättet jag gjorde, för det blir en väldigt hätsk och otäck debatt där man blir väldigt utsatt för att man uttrycker en sån här åsikt.

undefined
Artisten Tomas Andersson Wij har uppmanat till artistbojkott mot Norrköping. "Han är välkommen hit. Om jag får förklara tror jag att han ser på det annorlunda", säger Sophia Jarl.

Ligger det någonting i kritiken som framförs mot dig och styret i Norrköping, tycker du?

– Om du menar DN:s artikel tycker jag att den är väldigt ovärdig. Man måste komma ihåg att det i dagsläget inte finns några beslutsförslag. Andra skapar en oro och spekulerar i olika saker som vi inte ens har föreslagit ännu. När vi känner oss redo och har ett godtagbart resultat kommer vi att presentera det.

Debatten tog extra fart efter ditt svar där du skriver du om "bortskämda Sverige" och om en "kulturelit". Tror du att ditt eget språkbruk har lagt extra bränsle på debatten?

– Det är klart att det var provocerande att jag kallar dem som tycker att de ska sitta i orubbat bo när resten av Kommunsverige sparar för en elit. Det här handlar inte om kulturarbetare eller det fria kulturlivet utan om diskussionen kring kulturinstitutionerna där det alltid återkommer till politiken att institutionerna inte kan vara delaktiga i någon typ av effektivisering.

Vad är kultureliten för dig?

– Det är de som anser att de är ett sådant stort särintresse att de anser att de inte ska vara en del i det allmänna. Deras verksamhet ska från början sättas vid sidan och inte beröras av eventuella effektiviseringar. Då har man själv utnämnt sig till en elit som är bättre än alla andra.

Är det rimligt att kulturen ska finansiera sig själv?

– Det är ingen som sagt att kulturen helt ska finansiera sig själv. Det är också något som den här opinionen har tolkat eller valt att tolka. Däremot är det rimligt att man som institution försöker att öka sin självfinansieringsgrad. Vilken nivå det kan handla om måste man titta på och analysera.

– Jag går ju på SON ibland och ser ju att det är väldigt få människor i lokalen. Ibland kanske man måste spela saker som fler är intresserade av att gå på. Sedan kan man spela de svårare avancerade sakerna också.

undefined
Framtiden för Louis de geer och Norrköpings symfoniorkester är så länge inte spikad.

Frågan är ändå större än att bara handla om SON och Louis de Geer. Har du någon förståelse för oron?

– Jag förstår att alla förändringar vi gör skapar oro. S har styrt Norrköping i nästan hundra år och det skapar oro i vissa grupper. I det här fallet har vi varit tydliga i det politiska programmet med att kulturinstitutionerna behöver hitta ett sätt att höja sin självfinansiering och det är till förmån för det fria kulturlivet.

– Jag tycker att det är synd att varken oppositionen eller andra lyssnat på vad vi faktiskt har sagt. Vi vill ge bättre förutsättningar till det fria kulturlivet, men det betyder också att den delen som till kanske 90 procent är finansierad av stat, region och kommun måste se till att öka sin självfinansieringsgrad.

Vad betyder debatten för ryktet om Norrköping, som bygger mycket av sin identitet på att vara en kulturstad? 

– Det kan betyda två olika saker. Så klart, i ett första läge blir det en hätsk debatt där kanske många som inte är här dagligen undrar vad det är som händer i Norrköping, men jag tror också att det kan skapa ett intresse för Norrköping.

– Jag skulle helst vilja undvika att sätta epitetet höger och vänster på det här och inte göra partidebatt av det, men jag ser också hur oppositionen i det här läget agerar. Att sprida de här artiklarna bidrar snarare till en oro för Norrköping och dåligt rykte för Norrköping.

undefined
Vad händer med kulturen i Norrköping? Det är en fråga som många nog ställer i sig, efter de senaste dagarnas debattinlägg.

Artisten Tomas Andersson Wij har uppmanat till artistbojkott mot Norrköping. Hur reagerar du på det?

– Jag har så klart en önskan att alla ska välja att komma till Norrköping. Många som skriver nu reagerar på nånting som inte finns i verkligheten. Jag tror faktiskt att om jag satt vid ett bord och jag berättade det här så skulle han se på det annorlunda. Han är välkommen på besök. Det kan du skriva.

Vad är det kulturpolitiska uppdraget i Norrköping, enligt dig?

– Vi har inte än så länge förändrat så mycket när det gäller det kulturpolitiska. Vi hade ett kommunfullmäktige där vi med marginella skillnader var tydligt överens om vad kultur och fritid ska få kosta.  

– VI har gjort positiva förändringar för kulturpolitiken. Vi har flyttat fram våra positioner snarare än tvärtom men vi har organiserat det mer tydligt. Det är orättvist när DN:s debattör skriver om det som att vi avvecklar kulturen. Det är tvärtom

Ni är valda med ganska stor majoritet men hur hanterar Borgerlig samverkan en opinion som tycker annorlunda?

– Jag lyssnar alltid, men jag vill utifrån att pudelns kärna här är Louis de Geer är att vi blir klara med den processen. Där ska vi ta in allt. Jag tycker om fakta i olika processer och i det här fallet är vi inte klara med den processen. Jag lyssnar alltid, men det innebär inte allt till alla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!