Det kan låta som science fiction, men planerna är mycket konkreta. Bolaget Kookiejar har tagit fram en prototyp för landningsplatser för drönare som ska kunna transportera både människor och varor. Inom den internationella eVTOL-marknaden (electrical vertical take-off and landing) görs redan miljardinvesteringar i dollar räknat. Utvecklingen på Norrköpings flygplats fortsätter att sikta mot framtiden.
Bakom Kookiejar står grundaren Kim Silander, med rötterna i Norrköping, som nu åter finns i staden. Han har jobbat inom flygsektorn i över 20 år och följt utvecklingen inom eVTOL-markanden och grönt flyg länge.
– Vår affärsmodell handlar om att skapa en infrastruktur för start och landning. Vi har tagit fram en prototypdesign för en vertiport och behöver en plats att testa våra prototyper på och avtalet med Norrköpings flygplats är det första och det är där vi ska genomföra våra tester. Tanken är att vi här ska få en riktig landningsplatta på plats, säger Kim Silander.
Landningsplatsen för den tänkta sortens drönare påminner om en helikopterplatta, men skillnaden är att drönare startar och landar vertikalt. Helikoptrar behöver en inflygningssträcka.
– Hur stor en vertiport ska vara beror på storleken på drönaren. Man räknar med den dubbla storleken jämfört med drönaren som ska landa. Är den sex meter behöver plattan vara tolv meter, säger Kim Silander.
– Gör man den tolv gånger tolv meter täcker man ganska många av de drönare som finns på marknaden. Vi har gjort den modulär så den går att bygga till i efterhand om det kommer nya behov i framtiden. Vi ska vara skalbara och växa med behovet, säger han.
Drönare, eller eVTOL:er, för persontransporter finns redan och tekniken är på plats. Det är farkoster med plats för två–sju personer. Visionerna finns också. Det handlar om resor både inrikes och mellan stadsdelar där vertiporter finns. Det är gröna resor med batteridrift eller vätgas som bränsle. Prismässigt ska det vara billigt och med en kostnad per kilometer som är jämförbar med en Uber-resa.
– Det kommer att förändra hur man reser förutsatt att priset blir lågt. Det är också därför vi föredrar en simpel design. Det ska vara tillgängligt, säkert och så busshållplatsliknande som möjligt. Man ska inte behöva checka in och ta sig genom långa processer, säger Kim Silander.
Problemet i dag är det saknas regelverk för såväl hur vertiporter ska fungera och hur det undre luftrummet upp till 2 900 meter höjd ska hanteras. Arbetet med certifieringen är dock i full gång genom den Europeiska byrån för luftsäkerhet (Easa). 2024 väntas en svensk certifiering vara klar.
– Att regelverket kommer på plats är den största utmaningen för tekniken finns och fungerar onekligen, säger Peter Jansson, flygplatschef för Norrköpings flygplats, som är mycket nöjd med samarbetet med Kookiejar.
– Vi är jätteglada att de vill verka och samverka med oss. Det är något som Norrköping tjänar på. När regelverket är på plats kommer leverantörerna att stå på rad, säger han.
Redan i höst görs en testflygning som vi tidigare har berättat om. Då ska gods på cirka tio kilo transporteras med drönare, från Mjärdevi i Linköping till Norrköpings flygplats, som en av tio platser i Europa.
– Det blir en del i att testa detta i skarp läge, säger Peter Jansson.