Vädjan till regeringen: Satsa pengar på Norrköpingsväg

"Helt nödvändig". Så skriver Olle Vikmång (S) till regeringen och vädjar om att Händelöleden ska inkluderas i den nationella infrastrukturplanen.

För att Siemens och andra företag ska nå Pampushamnen i framtiden krävs en ny anknytning mellan E4/riksväg 51 och hamnen.

För att Siemens och andra företag ska nå Pampushamnen i framtiden krävs en ny anknytning mellan E4/riksväg 51 och hamnen.

Foto: Ramboll och Norrköpings Hamn AB

Norrköping2022-02-17 09:59

Den 30 november 2021 kom det tunga – om än kanske inte så överraskande – beskedet att Händelöleden (anslutningen mellan E4 och riksväg 51 till hamnen i Norrköping) inte ingår i Trafikverkets infrastrukturplaner för åren 2022–2033.

Regeringen ska nu under våren fastställa den nya nationella planen, inför det är Trafikverkets förslag ute på remiss till och med den 28 februari. Norrköpings kommun skickade den 14 februari in sitt remissvar till regeringen. Kommunstyrelsen ser positivt på att 67,8 miljarder avsätts för Ostlänken – och poängterar att det är angeläget att E22 förbifart Söderköping genomförs enligt plan och börjas byggas senast 2025.

Det faktum att Händelöleden inte ryms inom budgetramarna har som vi tidigare rapporterat lett till besvikelse hos kommunen och Siemens, som är beroende av en ny väg när det tunga och skrymmande godset i framtiden ska skeppas ut via Pampushamnen.

"Att staten inkluderar Händelöleden i en ny transportinfrastrukturplan är helt nödvändig", skriver kommunstyrelsen bland annat i sitt yttrande undertecknat av kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S).

undefined
"Våra argument är fullt tillräckliga", säger kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S) om skälen till varför staten ska bygga Händelöleden.

Räcker det här för att Trafikverket ska ändra sig?

– Det är klart att det inte är tillräckligt med enbart ett remissyttrande från vår del. Men de argument som vi för fram är fullt tillräckliga i frågan varför det är så viktigt att Händelöleden blir av, säger Olle Vikmång.

– Utöver det här ska vi träffa både Trafikverket och regeringen. Det finns även andra aktörer, exempelvis våra riksdagspolitiker, Handelskammaren och Siemens, som ligger på. Vi är väl samordnade. Det känns extra glädjande att även Linköpings kommun nämnt Händelöleden i sitt remissvar, det pekar på att det här är en viktig fråga för hela regionen, fortsätter han.

Även om genomfartsleden hamnar utanför den nya planen, så fortsätter kommunen med sitt lobbande.

– Planen revideras vart fjärde år. Det finns goda argument för Händelöleden, det har Trafikverket själva pekat på, säger Olle Vikmång.

Nicklas Lundström (V) och Mia Sköld (MP) efterlyser fler gröna satsningar från Trafikverket. De reserverade sig mot att kommunstyrelsen avslog följande tilläggsyrkande: "Norrköpings kommun är mycket kritisk till att Trafikverket inte har en mer proaktiv inställning till klimatfrågan, och saknar en diskussion om hur nationell plan kan bidra till ett transporteffektivt samhälle". 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!