Någon krisstämpel märks inte när Norrköpings flygplats skissar på framtiden. Ambitionen är att ligga i framkant när flygbranschen försöker att ställa om till en fossilfri framtid. En stor solcellspark inom flygplatsens område är en del av planerna.
– Vi har stora ytor som vi i dag egentligen bara klipper gräs och skjuter harar på för att vi som flygplats måste ha hinderfritt. Solceller är däremot så låga att de går att montera och det är något vi håller på att utreda, säger Peter Jansson, vd för Norrköpings flygplats.
Planerna som flygplatsen skissar på skulle leverera fem–tolv gigawatttimmar grön el per år beroende på hur mycket yta som tas i anspråk.
– Nyttan skulle förstås vara att förse oss själva med el och möta framtidens elflyg som snart är en verklighet. Vi ser också en möjlighet att hjälpa transportbolagen som har problem med laddningsmöjligheter och vi kan leverera ett eventuellt överskott ut på elnätet. Vi vet också att den här regionen förbrukar fem gånger mer el än vad vi producerar.
– Den här kombinationen gör att vi förbereder oss och framförallt följer vi de mål som Norrköpings kommun har om att 2035 vara en av de främsta miljökommunerna i Sverige, säger Peter Jansson.
Tekniken finns och där är det inga problem. Utmaningarna när det gäller en solcellspark inne på flygplatsens område är tillstånd och dagens säkerhetsföreskrifter.
– Det är också därför vi har den här processen igång redan nu. Vi som är i branschen vet att sådant tar väldigt lång tid när det gäller flygplatser. Vi ser ju synergierna, men den juridiska tröskeln är samtidigt hög och därför vill vi vara ute så här tidigt, säger Svante Rudström, affärsutvecklare på Norrköpings flygplats och med över 30 års erfarenhet som pilot.
Utvecklingen har gått snabbare än vad ansvariga myndigheter som Transportstyrelsen och Luftfartsverket hunnit reglera. De problem som måste lösas handlar om elektromagnetisk störning som kan påverka radiokommunikation och navigeringssystem, eventuell blänkningsrisk från solcellerna och de måste vara byggda så att de inte utgör ett stopp om ett flygplan hamnar vi sidan av landningsbanan.
– Kunskaperna och de tekniska lösningarna finns, men det finns i dag inga godkända ISO9000-lösningar. Det vi kan göra är att ta fram ett förslag som ger ett korrekt tempo och ett rätt sätt och vi hoppas att vi är den processen på spåren. Skulle vi hitta vägen igenom regelverket skulle det vara till nytta för väldigt många. Om vi löser det kommer det att bli en lavin av solceller på Sveriges flygplatser, säger Svante Rudström.
Om Norrköpings flygplats lyckas skulle flygplatsen också ligga långt fram när det gäller elflyg. Framtiden är redan här och omställningen är igång. Det svenska bolaget Heart Aerospace räknar med att ha ett färdigt plan med plats för 19 passagerare i luften senast 2026. Det ska flyga med samma hastighet som dagens turbopropellerplan med 500 kilometer i timmen. Stora amerikanska flygbolag som United Airlines har redan köpt optioner på 100 plan. Även amerikanska bolaget Mesa och finska Finnair har köpt optioner liksom svenska BRA. Planen kommer att ha en räckvidd på 40 mil.
– Det här kommer att rita om hela inrikeskartan, skapa nya destinationer och göra det billigt och prisvärt att flyga, säger Peter Jansson.
– Det här är helt rimligt att tänka sig. Med noll utsläpp och noll ljud karvar man in en helt ny nisch och marknad som inte funnits tidigare, säger Svante Rudström.
De avslöjar också att Norrköpings flygplats har kontakter med Heart Aerospace.
– Vi har konkreta planer, men vi vill inte gå in på några detaljer. Jag kan säga så mycket att vi har ett sekretessavtal skrivet med Heart Aerospace, säger Peter Jansson.
Framtida transporter med drönare är också en nisch där flygplatsen håller på att positionera sig. Ett stort prestigeavtal är på gång med företaget Dronamics som har en stor flygplansliknande drönare som kan ta en last på 350 kilo och med en räckvidd på 250 mil. Här är planerna dagliga transporter som en del i ett nätverk av 40 olika destinationer i Europa.
– Vi har en avsiktsförklaring med Dronamics, men jag vill inte slå på stora trumman innan allt är klart.
På drönarsidan finns också Corus-projeketet tillsammans med bland annat IBG (Independent Business Group), Luftfartsverket och Linköpings universitet. Där ska testflygningar göras av gods på upp till 10 kilo till Norrköping som en av sex platser i Europa.