R/V Svea håller koll på Östersjöns hälsa

Forskningsfartyget R/V Svea trafikerar varje månad den svenska kusten för att hålla koll på hur havet mår. "Det ser värre ut än någonsin", säger Helén Andersson, oceanograf och forskningschef på SMHI.

Lagom inför internationella Världshavsdagen 8 juni gjorde forskningsfartyget R/V Svea ett blixtbesök i Norrköping hamn. 9-11 juni kommer de tre svenska forskningsfartygen R/V Svea, R/V Skagerak och S/V Ocean Surveyor ha Öppet fartyg i Stockholm.

Lagom inför internationella Världshavsdagen 8 juni gjorde forskningsfartyget R/V Svea ett blixtbesök i Norrköping hamn. 9-11 juni kommer de tre svenska forskningsfartygen R/V Svea, R/V Skagerak och S/V Ocean Surveyor ha Öppet fartyg i Stockholm.

Foto: Micke Pihlblad

Norrköping2022-06-08 08:00

Under tisdagen gjorde fartyget ett stopp i Norrköpings hamn och lade till i Södra hamnen vid Sjötullsgatan.

Varje månad året om ger sig forskningsfartyget R/V Svea ut på sin veckolånga rutt. Från hemmahamnen i Lysekil längs västkusten, genom Öresund och upp i Östersjön. Ombord då är SMHI:s oceanografer som på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten samlar in mängder av data genom olika vattenprover. Uppgifter som bland annat ger viktig kunskap om havets näringsämnen, syrehalt, temperatur med mera.

undefined
"Vi ska se sanningen i vitögat och säga som det är. Det är därför vi är ute", säger Helen Andersson, oceanograf forskningschef på SMHI om läget för Östersjön.

Östersjöns hälsotillstånd är dåligt, till och med "sämre än någonsin", enligt Helén Andersson, chef för forskningsavdelningen på SMHI, även om det finns ljuspunkter.

– Man har gjort jättemycket med näringsutsläppen. De är i dag på ganska låga nivåer, men vi lever fortfarande med de utsläpp vi gjorde på 60-talet. Nu spelar dessutom inte väder och vind oss i handen utan det förstärker situationen. Därför är det så viktigt att ha data kombinerat med beräkningsmodeller. Har vi långa tidsserier kan vi också se varför det ser ut som det gör, säger hon om forskningsuppdraget på R/V Svea.

undefined
Maria Karlberg, biolog och växtplanktonexpert, Ann-Turi Skejvik marinbiolog, övervakar bland annat algblomningen på resorna med forskningsfartyget R/V Svea.

En sak som oroar henne är hur läkemedel och kemikalier påverkar haven, där är kunskapen än så länge ganska liten.

– Övergödningen vet vi om och det har alla länder jobbat dedikerat med under lång tid när det gäller läkemedel och kemikalier är det svårt att ha koll på vad som går ut i havet. Det är en stor problematik, säger Helén Andersson.

undefined
Östersjöns döda bottnar sprider ut sig. De svarta fälten är helt syrefria. De gråa visar kraftig syrebrist. Bilden hur det såg ut hösten 2020.

Under sina provtagningar kollas också syrehalten i havet. Varje år analyserar SMHI syremätningar från Sverige och andra länder runt Östersjön för att beräkna hur stora ytor av Östersjöns bottnar som lider av syrebrist och total avsaknad av syre. Ju längre tid det går mellan inflöde av friskt saltvatten från Västerhavet ju större blir områdena med bottnar utan syre i Östersjön. Nu sträcker sig området långt upp i mellersta Östersjön

– Nu har det inte varit något stort inflöde sedan 2014. Förr var det mycket mer nordvästliga vindar, nu är de ofta sydvästliga, Anna-Kerstin Thell, sjögående laboratorieassisten på R/V Svea.

R/V Svea ägs av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Sjöfartsverket ansvarar för drift och besättning och forskningen ombord utförs till största delen av SLU och SMHI.

undefined
Ombord på SMHI:s forskningsfartyg Svea finns mängder av prov- och mätinstrumenten. Vattenhämtaren tar upp vatten från olika djup och analyserar innehållet för att bland annat se hur mycket näringsämnen, klorofyll och syre det finns i vattnet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!