I Norrköpings hamn är det Svenska Transportarbetareförbundet som är den största fackliga organisationen med cirka 100 medlemmar. Medlemmarna i Svenska hamnarbetareförbundet är betydligt färre. Transport har hittills valt att inte följa Hamnarbetareförbundets åtgärd.
– Vi vill i första hand ha tydliga regler för våra medlemmar och att sanktionerna samordnas av regeringen eller på EU-nivå. Därför har vi inte lagt något varsel i det här läget, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Han utesluter däremot inte att det kan bli aktuellt med blockad även från Transport.
– Vi har möte i förbundsstyrelsen på tisdag i nästa vecka och har det då inte kommit något besked från regeringen som vi efterfrågat är det inte omöjligt att även vi vidtar åtgärder, säger han.
Åtgärderna som Hamnarbetareförbundet flaggat för handlar om en blockad som innefattar fartyg till och från Ryssland, fartyg med ryskt gods och ryskägda fartyg. Inget arbete kopplat till utpekade fartyg kommer att utföras.
– I nuläget skulle det inte ha någon stor påverkan hos oss. Vi har inte så mycket trafik som berörs av det här. Just nu och under överskådlig tid har vi inget ryskt fartyg som är aviserat till Norrköpings hamn, säger marknadschef Ola Hjärtström.
Han understryker dock att frågan är komplex. Många fartyg går på slingor i Östersjön och besöker flera Östersjöhamnar med gods från flera länder. Därför vill Norrköpings hamn hellre se tydliga och enhetliga åtgärder och sanktioner beslutade på nationell nivå som gäller alla hamnar. Arbetsgivareorganisationen Sveriges hamnar har också tillsammans med Transport krävt ett beslut från regeringen om hur hamnarna i landet ska hantera ryska fartyg.
– I sak förstår vi behovet av sanktioner men det måste vara en tydlighet om det ska bli effektivt. Varje hamn ska inte fatta egna beslut som inte är koordinerade. Ska det vara verkningsfullt måste det komma från regeringen eller EU. Att agera ensam kanske bara slutar med att trafiken går till en annan svensk hamn och då har ingenting uppnåtts, säger Ola Hjärtström.
Norrköpings hamn har cirka 1 000 anlöp per år. Av dem är endast en liten del ryska fartyg, enligt Ola Hjärtström, men hur många som trafikerar ryska hamnar eller har ryskt gods har hamnen inte analyserat i dagsläget.