MÄnga minns M/S Saga Lejon som ett kryssningsfartyg stationerat i Norrköpings inre hamn, dÀr man bland annat gav plats för restaurangverksamhet, konserter och nattklubbskvÀllar.
FrÄn tidigare sommarkryssningar i östgötaskÀrgÄrden kör fartyget sedan i höstas i stÀllet sina rutter i Guineabukten. Turerna gÄr dÀr mellan Togo, Ekvatorialguinea, Nigeria, Gabon och Benin pÄ den afrikanska vÀstkusten. Numera heter fartyget Hawa III och kryssar under den togolesiska flaggan.
Den sjĂ€tte juni i Ă„r pĂ„började fartyget en av sina vanliga rutter â mellan stĂ€derna LomĂ© i Togo och Libreville i Gabon. Men sedan den fjortonde juni har passagerarfartyget stĂ„tt stilla. Orsaken?
Den brittiska journalisten Gabriella Twining rapporterar för magasinet Safety At Sea om illegal sjöverksamhet som sker i omrÄdet. Hon skrev först om uppgifterna om att gamla Saga Lejon kan ha varit involverad i en kidnappningshistoria. Hon berÀttar för oss att det kan vara anledningen till att fartyget nu har blivit beslagtaget.
â Guineabukten har de senaste Ă„ren haft problem med pirater som kidnappar mĂ€nniskor och anvĂ€nder passagerarfartyg för att inte bli upptĂ€ckta. Hawa III Ă€r ett fartyg som nyligen har beslagtagits, sĂ€ger Gabriella Twining.
Var kommer uppgifterna frÄn?
â Organisationen Dryad Global som kartlĂ€gger sĂ€kerheten pĂ„ haven, utanför Afrikas vĂ€stkust bland annat, sĂ€ger hon.
Munro Anderson, analytiker pÄ Dryad Global, för data över fartygs förflyttningar, bland annat för att upptÀcka om de avviker frÄn sina rutter. De spÄrar fartyg och hÀmtar Àven information frÄn myndigheter och hamnorganisationer verksamma i lÀnderna. Han berÀttar att Hawa III eskorterats in till hamn av sjömilitÀr. MisstÀnkt för att ha varit involverad i nÄgon form piratverksamhet.
â Den sjĂ€tte juni lĂ€mnade fartyget LomĂ©s hamn. Efter att ha kört 47 sjömil frĂ„n LomĂ© stannade det upp. Vi ser pĂ„ vĂ„r data att fartyget drev omkring riktningslöst pĂ„ havet ungefĂ€r en timme, utan anledning, innan det fortsatte sin korrekta vĂ€g till Libreville. Utanför Libreville stoppades skeppet av sjömilitĂ€r och eskorterades in till hamn och har inte lĂ€mnat den sedan 14 juni, sĂ€ger Munro Anderson.
Sedan dess har alltsĂ„ Hawa III blivit kvar i Librevilles hamn â Ă„lagt med körförbud.
â Intressant i det hĂ€r fallet Ă€r att myndigheterna i Togo varnade den 13 juni för en frĂ€mmande attack som kunde ske utanför LomĂ©s hamn, just den helgen. Om det har nĂ„got att göra att Saga Lejon senare beslagtogs Ă€r oklart, sĂ€ger Munro Anderson.
Vi har utan resultat försökt att komma i kontakt med den nuvarande Àgare av fartyget, bland annat genom den svensk som 2017 sÄlde fartyget till Togo.
Inte heller Lasse Wahlin, som Àgde fartyget tidigare, nÀr det fortfarande hette Saga Lejon, har inte nÄgon kontakt med nuvarande Àgare. Lasse Wahlin Àgde Saga Lejon i 14 Är och talar om den som en kÀr gammal vÀn. Kryssningarna mellan Stockholm, Nyköping och VÀstervik benÀmndes "den svenska Hurtigrutten".
â Det Ă€r trĂ„kigt om uppgifterna skulle stĂ€mma. Inte bara mĂ€nniskor i Norrköping har en relation till bĂ„ten, nĂ€r jag körde fartyget gick rutterna upp till Stockholm och folk frĂ„n hela landet besökte Saga Lejon, sĂ€ger Lasse Wahlin.
Det Àr en stor kontrast?
â SĂ„ Ă€r det, avstĂ„nden som fartyget fĂ€rdas över Ă€r ju enorma, om man jĂ€mför med nĂ€r jag körde det.