Många minns M/S Saga Lejon som ett kryssningsfartyg stationerat i Norrköpings inre hamn, där man bland annat gav plats för restaurangverksamhet, konserter och nattklubbskvällar.
Från tidigare sommarkryssningar i östgötaskärgården kör fartyget sedan i höstas i stället sina rutter i Guineabukten. Turerna går där mellan Togo, Ekvatorialguinea, Nigeria, Gabon och Benin på den afrikanska västkusten. Numera heter fartyget Hawa III och kryssar under den togolesiska flaggan.
Den sjätte juni i år påbörjade fartyget en av sina vanliga rutter – mellan städerna Lomé i Togo och Libreville i Gabon. Men sedan den fjortonde juni har passagerarfartyget stått stilla. Orsaken?
Den brittiska journalisten Gabriella Twining rapporterar för magasinet Safety At Sea om illegal sjöverksamhet som sker i området. Hon skrev först om uppgifterna om att gamla Saga Lejon kan ha varit involverad i en kidnappningshistoria. Hon berättar för oss att det kan vara anledningen till att fartyget nu har blivit beslagtaget.
– Guineabukten har de senaste åren haft problem med pirater som kidnappar människor och använder passagerarfartyg för att inte bli upptäckta. Hawa III är ett fartyg som nyligen har beslagtagits, säger Gabriella Twining.
Var kommer uppgifterna från?
– Organisationen Dryad Global som kartlägger säkerheten på haven, utanför Afrikas västkust bland annat, säger hon.
Munro Anderson, analytiker på Dryad Global, för data över fartygs förflyttningar, bland annat för att upptäcka om de avviker från sina rutter. De spårar fartyg och hämtar även information från myndigheter och hamnorganisationer verksamma i länderna. Han berättar att Hawa III eskorterats in till hamn av sjömilitär. Misstänkt för att ha varit involverad i någon form piratverksamhet.
– Den sjätte juni lämnade fartyget Lomés hamn. Efter att ha kört 47 sjömil från Lomé stannade det upp. Vi ser på vår data att fartyget drev omkring riktningslöst på havet ungefär en timme, utan anledning, innan det fortsatte sin korrekta väg till Libreville. Utanför Libreville stoppades skeppet av sjömilitär och eskorterades in till hamn och har inte lämnat den sedan 14 juni, säger Munro Anderson.
Sedan dess har alltså Hawa III blivit kvar i Librevilles hamn – ålagt med körförbud.
– Intressant i det här fallet är att myndigheterna i Togo varnade den 13 juni för en främmande attack som kunde ske utanför Lomés hamn, just den helgen. Om det har något att göra att Saga Lejon senare beslagtogs är oklart, säger Munro Anderson.
Vi har utan resultat försökt att komma i kontakt med den nuvarande ägare av fartyget, bland annat genom den svensk som 2017 sålde fartyget till Togo.
Inte heller Lasse Wahlin, som ägde fartyget tidigare, när det fortfarande hette Saga Lejon, har inte någon kontakt med nuvarande ägare. Lasse Wahlin ägde Saga Lejon i 14 år och talar om den som en kär gammal vän. Kryssningarna mellan Stockholm, Nyköping och Västervik benämndes "den svenska Hurtigrutten".
– Det är tråkigt om uppgifterna skulle stämma. Inte bara människor i Norrköping har en relation till båten, när jag körde fartyget gick rutterna upp till Stockholm och folk från hela landet besökte Saga Lejon, säger Lasse Wahlin.
Det är en stor kontrast?
– Så är det, avstånden som fartyget färdas över är ju enorma, om man jämför med när jag körde det.